נגד, צה"ל רוצה אותך

בצה"ל רוצים למנוע את זליגת אנשי הקבע לחיים האזרחיים. האם דרגה חדשה לסולם הדרגות של הנגדים והקמת מסלול הכשרה מקצועי עבורם, זה מה שיעזור?

חדשות כיפה משה ויסטוך 21/11/16 10:20 כ בחשון התשעז

נגד, צה"ל רוצה אותך
Mendy Hechtman/FLASH90, צילום: Mendy Hechtman/FLASH90

צה"ל מנסה לעצור את סחף הנגדים מחוץ למערכת. שורת צעדים, כמו הוספת דרגה לשרשרת דרגות הנגדים, עומדים בפני אישורו סופי של הרמטכ"ל.

בעבודת מטה שתובא בקרוב לאישורו של הרמטכ"ל, גדי אייזנקוט, מנסים להילחם בצה"ל בתופעת עזיבת נגדים רבים את המערכת הצבאית. בין ההמלצות ניתן למצוא, הוספת דרגה והקמת בית ספר יעודי עבור הנגדים בצה"ל, שיהווה מסלול הכשרה מקצועי, בדומה להכשרת הקצינים.

בחודשים האחרונים נוצר, בגזרת הנגדים, משבר בצבא. נגדים רבים אינם מעוניינים להמשיך במסלול הקבע ופורשים לחיים האזרחיים. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא המשכורת הנמוכה, שלטענת הנגדים אינה עומדת בקנה אחד עם שעות העבודה התובעניות. בנוסף לכך, הנגדים אינם שבעי רצון מההשתלחות התקשורתית והציבוריות בהם ומהעובדה שבכל פעם שיש קיצוצים במערכת הצבאית, אנשי הקבע שאינם קצינים הם המועמדים הראשונים לפיטורים.

בצה"ל מציינים כי הקושי העיקרי הוא להשאיר בצבא הקבע נגדים צעירים, המתקרבים לסיום שירות החובה שלהם. זאת מאחר והם עדים לקיצוצים שנעשו בשנים האחרונות, מה שמערער את הביטחון התעסוקתי שלהם. תחומים בהם מלאכת הגיוס לשירות קבע הינה הקשה ביותר, הם החימוש, הלוגיסטיקה והמנהלה. כיום, מקבלים הנגדים הבכירים את דרגת הרנ"ג בממוצע בגיל 40, ובמשך כ-13 שנה אינם מתקדמים עוד. על פי התכנון, את דרגת הרס"ב הוותיקה יקבלו מעתה הנגדים בגיל 38, את דרגת הרנ"ם החדשה יקבלו בגיל 45, ולדרגת רנ"ג יגיעו לא לפני גיל 48.