מתכוננים לבחירות: כך צפוי הבית היהודי להרכיב את הרשימה לכנסת

חברי המרכז יתבקשו לאשר כי ליו"ר המפלגה תהיה הזכות לקבוע שניים מחברי הכנסת בעשירייה הראשונה, וכי המקום העשירי יהיה שמור לנציג חברי המרכז. במסמך אין התייחסות לאיחוד עם האיחוד הלאומי

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/06/14 14:08 כה בסיון התשעד

מתכוננים לבחירות: כך צפוי הבית היהודי להרכיב את הרשימה לכנסת
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

מפלגת הבית היהודי מתכוננת לבחירות הבאות לכנסת, וועדת החוקה של המפלגה מקיימת בשבועות האחרונות דיונים קדחניים במטרה לגבש חוקה חדשה למפלגה. זאת לאחר שהחוקה הקודמת נכתבה בשנת 1997, ומאז עברה רק תיקונים לאורך השנים.

על פי טיוטת החוקה אותה מבקשים חברי הועדה להביא להצבעה בפני מרכז המפלגה, צפויים להערך מספר שינויים משמעותיים במבנה המפלגה ובשיטת ההצבעה. הועדה ברשותו של הרב דני טרופר, שעמד בבחירות הקודמות בראשות ועדת המפקד, מבקשת לשנות את שיטת בחירת הרשימה לכנסת, וכן לערוך שינויים במוסדות המפלגה.

על פי טיוטת החוקה שיטת הבחירות תעבוד כך. בשלב ראשון יתקיימו בחירות לראשות המפלגה, זאת בדומה לשיטה הקיימת היום במפלגה. לאחר שיבחר היו"ר, יתקיימו בחירות נוספות לרשימה לכנסת. בבחירות אלו יתבקשו המתפקדים להצביע עבור שבעה מועמדים, כאשר לכל אחד מהם משקל שווה. ככל שמתמודד יזכה ליותר קולות כך מקומו ברשימה יהיה גבוה יותר. במפלגה מציינים כי המטרה בשיטת הניקוד הזו היא למנוע מפקד ארגזים, וכי בדרך זו ניתן משקל רב יותר לרצונם של ציבור המתפקדים. לאחר סבב הבחירות השני, יתקיים סבב נוסף של בחירות על מנת לבחור את הצירים למרכז המפלגה.

בסופו של דבר תורכב העשיריה הראשונה על פי המודל הבא: שבעת המקומות הראשונים יבחרו על ידי הציבור, ליו"ר המפלגה תהיה אפשרות להוסיף שני נציגים (אחד בכל חמישיה) והמקום העשירי ברשימה יבחר על ידי חברי מרכז המפלגה. כמו כן על פי טיוטת החוקה, המקום האחרון בכל חמישיה יהיה משוריין עבור אישה. במפלגה מקווים כי כמו שבבחירות האחרונות לא היה צורך בכך וח"כ שקד עקפה את השריון, כך לא יהיה צורך בשריון בפעמים הבאות, אך בשל החשיבות לייצוג נשים הוכנס גם סעיף זה. "נשים הן הכח העולה והלוחם של הבית היהודי, והגיע הזמן שתהיה להם הבטחת ייצוג שתעודד נשים נוספות להיכנס לפוליטיקה" אומרים בבית היהודי.

העשריה השניה תורכב על פי אותו מפתח של העשריה הראשונה, אך לא ישוריין בה מקום לנציגם של חברי המרכז. העשריה השלישית תורכב על פי תוצאות הפריימריס ללא שריונים והעשיריה הרביעית תורכב כולה באמצעות ועדה מסדרת.

כחלק מהשינויי צפויים חלק ממוסדות המפלגה להיסגר, ואת מקומם עתידים להחליף חלק מהפורומים שקמו לאחרונה על ידי המפלגה. כדוגמת "פורום הנשים" ו"פורום הצעירים" המתכנסים מעת לעת. גורמים במפלגה צופים כי הפורומים התוססים הללו יסיעייו למפלגה לגייס קולות בבחירות הבאות.

במסמך לא קיימת התייחסות לאיחוד המפלגה עם מפלגות אחרות, לרבות עם מפלגת "האיחוד הלאומי". גורמים במפלגה סבורים כי אם יהיה איחוד שכזה הוא יהיה טרם הפריימריז של המפלגה וממילא שריון המקומות ברשימה החדשה יהיה ידוע לציבור. כמו כן מרכז המפלגה ידרש לאשר את הסכם האיחוד.

הבוקר פרסמנו בכיפה כי בטיוטת החוקה מובאת גם התייחסות למקרה בו יטיל הנשיא את האחריות להקמת הממשלה בפני יו"ר "הבית היהודי", במקרה שכזה על פי החוקה החדשה, לא ידרש יושב ראש המפלגה להביא את הרכב הקואליציה בפני הצירים ויוכל לעשות זאת על פי שיקול דעתו הבלעדי.

בקרב חברי המרכז, הדעות מעורבות. גורמים במפלגה טוענים כי המהלך צפוי לחזק את כוחה של המפלגה ולהעביר אותה לחזית העשיה. "זאת חוקה שבה נאמר באופן ברור - מכוונים לשלושים מנדטים, ולא מכוונים יותר לשלושה מנדטים" אמרו לכיפה גורמים במפלגה. "כבר היום הבית היהודי הצליחה להעביר את חוק המחבלים, לעצור את שחרור המחבלים בפעימה הרביעית, ולהעביר את חוק משאל העם אין סיבה שהיא לא תהיה מפלגת השלטון".

עם זאת, יש גם מי שפחות מתלהב מהחוקה החדשה. "זה עוד שלב בהתנהלות הברברית של נפתלי בנט" אומר לכיפה חבר מרכז בתגובה לשינויים הצפויים. לדבריו "מאז בחירתו עושה בנט מאמצים להעביר לידיו כמה שיותר סמכויות, במטרה אחת - לנשל את חברי המרכז מכוחם". לטענתו בניגוד לשנים עברו, מאז בחירתו של בנט, מרכז המפלגה כמעט ולא מתכנס, וכי הדבר גורם לפעילים להתנמנם.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן