"מתוך 20 דירות בבניין, רק 4 שייכות ליהודים"

חברי ההנהגה הצעירה של "הבית היהודי" נדהמו לגלות מקרוב את מימדיה של תופעת המסתננים בשכונות בדרום תל אביב: "מקווים שבתי הכנסת הנטושים כאן, עוד ימשיכו לפרוח"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 07/06/13 10:46 כט בסיון התשעג

"מתוך 20 דירות בבניין, רק 4 שייכות ליהודים"
ההנהגה הצעירה, צילום: ההנהגה הצעירה

חברי ההנהגה הצעירה של ”הבית היהודי“ סיירו השבוע בדרום תל אביב, במסגרתו נחשפו לבעיות הרבות בשכונות באזור, נוכח תופעת המסתננים והמהגרים בלתי-חוקיים.

בהמשך לריקודגלים שקיימו לפני כחודש, הגיעו חברי ההנהגה הצעירה של הבית היהודי לסיור המשך והכרת מקומות נוספים בשכונה שדורשים התערבות וסיוע. הסיור החל בגינת לווינסקי והודרך על ידי מאי גולן, ממובילות המאבק נגד התופעה בדרום תל אביב. כבר בתחילת הסיור הפנתה גולן את תשומת ליבם של המסיירים לכך שבמרכז הגינה מוצבת תחנת משטרה מאובטחת היטב. לטענת גולן, מתברר כי התחנה סגורה דווקא בשעות הלילה למרות שמירב המקרים מתרחשים בשעות אלו.

לטענת התושבים, המשטרה אינה מצליחה לספק ביטחון לתושבים בשכונה. סימה, תושבת השכונה שהצטרפה לסיור, סיפרה כי את ביתה היא שולחת לבית ספר רחוק ולא לבית הספר ''ביאליק'' שנמצא בסמוך לביתה, משום שזה מאוכלס על ידי בני העובדים הזרים בלבד והוא ממומן כולו על ידי העירייה. "וכאילו זה לא מספיק " התרעמה סימה, "רק לפני חודש הגיעה לביאליק שרה מהממשלה ואמרה לתלמידים בנאום שלה כי הם העתיד של מדינת ישראל."

גולן, שמתגוררת בשכונה, מצביעה על בניין בן 4 קומות בו היא מתגוררת, "מתוך 20 דירות בבניין", מספרת מאי, ”רק 4 דירות שייכות ליהודים זקנים, כל השאר מאוכלסות על ידי אריתראים“. מעבר לגדר שבקצה גינת לווינסקי ניצב בית הכנסת "עץ החיים". הצעירים נדהמו לראות כי בעוד הם משוחחים, נכנס אחד האריתראים דרך פרצה בגדר ועשה את צרכיו בחצר בית הכנסת.

בתי כנסת רבים מפוזרים בשכונת נווה שאנן. הסיור התמקד הפעם בארבעה מהם. ההיסטוריה המקומית חזרה על עצמה בכל בתי הכנסת: מבנה מפואר המיועד למאות מתפללים שבעבר נערכו בו מדי יום שלוש תפילות וכיום מתפללים פוקדים אותו בשבתות בלבד ובהרצאות מיוחדות, במקרה הטוב, ובמקרה הרע עומד מוזנח. אחד מבתי הכנסת אף הפך להיות בית תמחוי עבור המסתננים.

אסף דנוך, יו"ר ההנהגה הצעירה של הבית היהודי אומר כי "המצב בדרום תל אביב לא פשוט, אמנם גל ההסתננות נעצר אך יש עדיין במדינת ישראל עשרות אלפי מסתננים שנמצאים כאן והבעיה חריפה. ההנהגה הצעירה פועלת לאורך כל השנה לחיזוק הזהות היהודית, ואנו מקווים שבתי הכנסת שראינו היום עוד ישובו לפרוח, עם ישיבות ולומדי תורה. ההנהגה הצעירה הצליחה ביפו ובנצרת עלית ובע"ה נצליח גם כאן".

איתי גרנק מנכ"ל זהות ופעיל הבית היהודי בתל אביב ציין "פרויקט בתי הכנסת הינו פרויקט חשוב ומרכזי שיכול להוביל מהפך גדול בדרום תל אביב, בתי הכנסת שנפעל בהם יהיו בעתיד אבן שואבת לקהילות שיקומו ויהיו מסביבן, אנו נפעל להבאת צעירים לבוא ולגור בתל אביב".