משרד התקשורת התעקש והאינטרנט לא יצונזר

במשרד התקשורת אומרים כי הצעת החוק שתובא להצבעה בכנסת לא תכלול צנזור של האינטרנט ורק תגביר את היידוע על אפשרויות החסימה. בלשכתה של ח"כ מועלם מכחישים

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 01/11/16 12:24 ל בתשרי התשעז

משרד התקשורת התעקש והאינטרנט לא יצונזר
דוברות מוטי יוגב, צילום: דוברות מוטי יוגב

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה בתחילת השבוע הצעת החוק של יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם, שהייתה אמורה לחייב ספקיות אינטרנט לסנן תכנים קשים ללקוחותיהם. על פי הצעת החוק המקורית גלישה באתרי אינטרנט עם תכנים אלימים ופורנוגרפיים תתאפשר רק אם הלקוח יבקש בעצמו מספקית האינטרנט לאפשר את הגישה עבורו לאתרים אלו.

החוק במתכונתו המקורית זכה לביקורת רבה הן מצד משרד התקשורת והן מבחינה ציבורית בטענה כי הוא ייצור 'רשימות שחורות' של לקוחות שאינם מעוניינים בסינון, כי הוא פוגע בפרטיות וכי הוא מהווה סימן נוסף לחקיקת יתר שמגבילה את האזרחים שלא לצורך.

במשרד התקשורת ובמשרד המשפטים הבהירו היום כי הצעת החוק המקורית נדחתה בועדת השרים לענייני חקיקה ורק לאחר שבוצעו בה שינויים, עברה את ההצבעה. לטענת המשרדים הצעת החוק במתכונתה הנוכחית אינה כוללת סינון אתרי אינטרנט פורנוגרפיים ואלימים כברירת מחדל, אלא רק מחייבת את הספקיות להודיע ללקוחותיהם במספר דרכים (ביניהם אימייל והודעה בסלולר) על אפשרותם לקבל שירות סינון אתרים בחינם.

משרד התקשורת מסר היום ל'כיפה' כי המחלוקות אודות החוק יושבו בועדת השרים בתחילת השבוע והצדדים הגיעו לפשרה, טרם ההצבעה. לטענת המשרד במסגרת הפשרה התקבלה דרישתו להסיר מההצעה סינון תכנים כברירת מחדל. "הצעת הפשרה אליה הגיע המשרד בוועדת השרים לחקיקה עם הח"כים המציעים שביקשו לסנן מראש תכנים פוגעניים באינטרנט, ושעברה בוועדה, קובעת רק שחובת היידוע על קיומם של תוכנות סינון חינמיות תוגבר, באופן שספק האינטרנט יחויב ליידע את הלקוח באמצעות שליחת מיסרון והודעת דואר אלקטרונית במעמד ההתקשרות, וזאת בלבד. אין מדובר בחסימה בפועל".

"עמדתו של משרד התקשורת הייתה ונותרה כי אין לסנן מראש תכנים כלשהם באינטרנט כברירת מחדל. וכי על ספקיות האינטרנט השונות מוטלת החובה ליידע את הלקוח בדבר קיומם של תכנים פוגעניים ברשת, וכמו כן, לספק ללקוח תוכנות סינון בחינם".

לשכת שרת המשפטים, איילת שקד, מסרה היום הודעה התומכת בגרסת משרד התקשורת, וטוענת כי נוסח הצעת החוק אכן שונה בועדה. "מי שיקרא את ההסכמות שעליהן הצביעו השרים, יבין שאין בהן כל רגולציה ובירוקרטיה חדשות. וזאת, אחרי שוועדת השרים דחתה את נוסח הצעת החוק המקורי. כבר כיום קיים חוק המחייב ספקיות אינטרנט ליידע את לקוחותיהן בדבר האפשרות להטיל חסימה על אתרים המכילים תכנים פוגעניים. ההצעה שאושרה מוסיפה אמצעי ליידוע הלקוחות על זכותם לקבל אינטרנט מסונן, באמצעות מייל או הודעת SMS. למעשה, ההצעה הנוכחית מבצעת התאמות לשנת 2016 של החוק הקיים".

על אף גרסתם של משרד התקשורת ומשרד המשפטים לנעשה בועדת השרים לענייני חקיקה, בלשכתה של ח"כ שולי מועלם, יוזמת החוק, מכחישים את הטענות בדבר ריכוך ההצעה וטוענים כי ההצעה המקורית עברה בהצבעה בועדה ותעלה מחר להצבעה במליאת הכנסת.

ריכוך הצעת החוק, כאמור, עלול להוביל לחידוד הנהלים הקיימים בלבד, ללא שינוי משמעותי בשטח. חסימה אוטומטית של אתרים פורנוגרפיים ותכנים אלימים היא חריפה בהרבה מחיוב ספקיות האינטרנט להציע שירותי סינון אתרים בחינם לכל לקוחותיהם.

ח"כ מועלם כתבה בעמוד הפייסבוק שלה כי קיבלה תגובות נזעמות מאז שעבר החוק בועדה. "סוגרים את האינטרנט", "רשימות שחורות", "משטרת המחשבות" הם מקצת הכינויים שזכה להם החוק.

"בואו נעשה סדר למען לוחמי החופש" כתבה ח"כ מועלם. "הצעת החוק סינון אתרים קובעת שכאשר צרכן מתקשר עם ספק אינטרנט יודיעו לו מלבד מארבעת הדרכים הקבועות היום בחוק , בעוד שתי דרכים (מסרון ומייל) שיש לו אפשרות לקבל חינם אינטרנט מסונן. אף אחד לא סגר את האינטרנט. אין רשימות שחורות. חופשי זה עדיין לגמרי לבד". ח"כ מועלם נמנעה מהזכרת שינוי נוסח ההצעה טרם ההצבעה בועדת שרים לענייני חקיקה.

"מטרת החוק היא למנוע את הקלות הבלתי נסבלת של חשיפה לתכנים פוגעניים ברשת, אתרים פורנוגרפיים ואתרי אלימות קשה. להמשיך ולחפש דרכים וליידע את מי שחפץ בזכות לקבל שירות לסינון אתרים בחינם. תפקידנו להילחם על פניה של החברה הישראלית, ולבדוק כל הזמן את האיזון שבין חופש הפרט ובין האחריות על החברה כולה" כתבה ח"כ מועלם.

"הרשת מלאה תכנים פוגעניים, אלימים שכולנו היינו שמחים שילדים לא יחשפו להם. כיום היכולת של ילד לקנות ארטיק במכולת קשה יותר מלגלוש במחשב לאתרים פורנוגרפיים. משרד הבריאות מוציא את מקדונלדס, משרד החינוך מוציא את הבייגלה והמשקאות הממותקים, כולם דואגים לבריאותם של הדורות הבאים, ומי דואג לבריאותם הנפשית? למיניות הבריאה שנכון שתהיה בחייהם? להשפעות ההרסניות המבוססות במחקרים מהארץ ומהעולם כולו?".