השרים אישרו: האינטרנט בישראל יהיה מצונזר

יוזמת החוק, ח"כ שולי מועלם: "נכון להיום לילד קל יותר לצרוך תכנים קשים ברשת מאשר לקנות ארטיק בקיוסק השכונתי. לפיכך יש למנוע מלכתחילה את הקלות שבגישה לחומרים אלו"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 30/10/16 13:41 כח בתשרי התשעז

השרים אישרו: האינטרנט בישראל יהיה מצונזר
shutterstock, צילום: shutterstock

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה פה אחד את הצעת החוק המחייבת ספקיות אינטרנט לסנן תכנים קשים ללקוחותיהם. על פי הצעת החוק גלישה באתרי אינטרנט עם תכנים אלימים אפשר רק אם הלקוח יבקש בעצמו מספקית האינטרנט לאפשר את הגישה עבורו לאתרים אלו. את הצעת החוק יזמה יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם.

"השפעתה הקשה של צפייה והתמכרות לתכני פורנוגרפיה ואלימות קשה הוכחה במחקרים רבים, כאשר הנזק לילדים הוא גדול מאוד" אמרה היום ח"כ מועלם. "נכון להיום לילד קל יותר לצרוך תכנים קשים ברשת מאשר לקנות ארטיק בקיוסק השכונתי. לפיכך יש למנוע מלכתחילה את הקלות שבגישה לחומרים אלו, בכך שבררת המחדל היא שספקיות האינטרנט יחויבו לסנן את התכנים, אלא אם הלקוח עצמו ביקש להיות חשוף אליהם".

על הצעת החוק חתומים גם חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ', ניסן סלומינסקי, איתן כבל, עודד פורר, מירב בן ארי, קארין אלהרר, חמד עמאר, מוטי יוגב, עליזה לביא, יפעת שאשא ביטון, אורי מקלב, רחל עזריה, עאידה תומא סלימאן, דוד ביטן, נאוה בוקר, אלעזר שטרן, יעקב מרגי, אחמד טיבי, מנחם אליעזר מוזס, משה גפני, רועי פולקמן, זוהיר בהלול, אברהם נגוסה, יואב בן צור ועבדאללה אבו מערוף.

"בעשור האחרון הפכה רשת האינטרנט את העולם לכפר גלובלי והיא מעניקה גישה למידע רב ומגוון" נכתב בהצעת החוק. "למידע הרב המוצג ברשת עשוי להיות פן חיובי, ובכלל זה מקדם עניינים ותחומים רבים חיוביים כגון חינוך, מדע, טכנולוגיה, מסחר, כלכלה ועוד. ואולם, לצד אותו פן חיובי, לרשת האינטרנט גם צדדים ותכנים הנחשבים לשליליים דוגמת הימורים, אכזריות, פורנוגרפיה, פדופיליה ועוד, העלולים לפגוע ולהזיק לציבור הנחשף אליהם, ובעיקר לילדים".

בהצעת החוק נכתב כי בשנים האחרונות חל גידול ניכר במספר הדיווחים אודות קטינים שנפגעו מחשיפה לתכנים מיניים ופוגעניים באינטרנט. 60% מהילדים בישראל בגילאים תשע עד חמש-עשרה גולשים באתרים פורנוגרפיים. לכ-47% מהילדים בישראל באותם גילאים יש בחדרם הפרטי מחשב, שבאמצעותו הם גולשים באינטרנט, בהיעדר פיקוח מצד ההורים הסכנה מפני פדופילים ברשת גדלה משמעותית. "החוק המוצע נועד להטיל על ספקי האיטנרנט את החובה לספק לכל המנויים, כברירת מחדל, שירות יעיל לסינון אתרים או תכנים שהוגדרו כ'פוגעניים', ללא תוספת תשלום" נכתב בהצעה.