משרד התפוצות יעביר ל"גשר" כספים ללא למכרז

משרד התפוצות, הנמצא תחת אחריותו של השר בנט, צפוי להעביר מליוני שקלים ללא מכרז לעמותת "גשר" בראשה עומד הרב דני טרופר, יו"ר ועדת הבחירות של הבית היהודי

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 18/11/15 15:36 ו בכסלו התשעו

משרד התפוצות יעביר ל"גשר" כספים ללא למכרז
גור דותן, צילום: גור דותן

משרד התפוצות בראשות השר נפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי, צפוי להעביר מעל 3 מיליון שקל מתקציב המשרד לעמותת 'גשר', שנשיאה הוא הרב דני טרופר, יו"ר ועדת החוקה לשעבר של הבית היהודי. כך נחשף על ידי 'הסדנא לידע ציבורי'.

לפי חוק חובת המכרזים, חל איסור על משרדי הממשלה להתקשר עם גוף שלישי ללא מכרז פומבי בהתקשרות בהיקף גבוה מ-50 אלף שקל - אלא אם ניתן למשרד פטור מיוחד ממכרז בתנאים מסוימים. למרות זאת, משרד התפוצות אישר בשבוע שעבר את העברת המליונים ל'גשר', ללא מכרז.

בכירים במשרד התפוצות התעקשו שגשר היא העמותה היחידה המתאימה לצורך הפרויקט, ולבסוף שכנעו את החשב. זאת, אף שבדיונים במשרד ציינו גורמי המקצוע כי קיימים שני ארגונים שונים שפועלים בתחום הנ"ל. ההתקשרות צפויה להיכנס לתוקף בדצמבר 2015 ולהסתיים במארס 2017. בעוד כשנה וחצי.

בפרוטוקול הישיבה שבה נדונה ההתקשרות עם העמותה טענו בכירי משרד התפוצות כי עמותת גשר היא היחידה שמתאימה לבצע את התוכנית, שכוללת הוצאת משלחת בכירים ישראלים לחו"ל - על סמך ניסיונה בארגון שתי משלחות בלבד שערכה בעבר.

הרב דני טרופר, נשיא עמותת 'גשר', עמד בראש ועדת המפקד של הבית היהודי לקראת הבחירות לכנסת ה-19, ולאחר מכן עמד בראש ועדת החוקה שניסחה את חוקת המפלגה. הוא היה מתומכי המהלך לאיחוד המפד"ל והאיחוד הלאומי, מה שהוביל הבית היהודי, וניהל את הבחירות המקדימות במפלגה ואת הליך הבחירות לתפקיד היו"ר, בפעם השניה בה נבחר שוב נפתלי בנט.

הרב דני טרופר אמר לכיפה בתגובה כי אין לו שום קשר לתמיכה התקציבית המדוברת, ואף טוען כי לא ידע על ההעברת הכספים "אני נשיא ואין לי שום קשר כמעט לעמותה עצמה. להיות נשיא זה תואר של כבוד מכיוון שהקמתי את העמותה, אבל עכשיו אני כמעט ולא עובד איתם".

כשנשאל הרב מה דעתו על העברת הכספים שנחשבת לבלתי חוקית ללא מכרז, אמר טרופר: "אני שמח שהם קיבלו את התקציב, אבל לא הייתי מעורב בזה". עוד ציין הרב טרופר כי לא מדובר במכרז אלא במיזם משותף "יש כאן בלבול, אני בטוח שזה לא מכרז, אחרת בבית המשפט לא היו מאפשרים תמיכה כלכלית". לגבי הקשר עם יו"ר הבית היהודי, אמר הרב "אני מכיר את בנט היטב אבל אינני קשור לנושא הזה ספציפית".