משרד החינוך החליט לפסול את ספר האזרחות "יוצאים לדרך אזרחית"

זאת בשל "טעויות מקצועיות ואקדמיות" שאותרו בו. ח"כ אורלב: תוכנית הלימודים באזרחות צריכה לדבר על אהבת הארץ והערכים הציוניים

חדשות כיפה אורי פולק 17/04/12 16:47 כה בניסן התשעב

משרד החינוך החליט לפסול את ספר האזרחות "יוצאים לדרך אזרחית"

משרד החינוך החליט להוציא מתוכנית הלימודים את ספר האזרחות "יוצאים לדרך אזרחית", זאת בשל טעויות מקצועיות ואקדמיות שאותרו בו ועל רקע סערת לימודי האזרחות והטענה כי התכנים בספר אינם ציוניים, תוך הדגשת המרכיבים האוניברסאליים בלימודי האזרחות.

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, הודיעה היום (ג') בדיון שהתקיים בוועדת החינוך של הכנסת כי הורתה להפסיק את השימוש בספר, לאחר שנמצא כי הוא "לוקה בחוסר איזון בייצוג הבעיות הנוגעות לשסעים במדינת ישראל". היא הוסיפה ואמרה כי מבדיקה שקיימה עלה כי אישור ספר הלימוד מהווה תקלה חמורה.

אשר כהן, יו"ר ועדת המקצוע במשרד החינוך, הציג בדיון הערות רבות שהועברו על ידי שלושה מעריכים לכותבת הספר אך לא תוקנו, ביניהן שגיאות אי בהירות לגבי חוק יסוד מקרקעי ישראל, התייחסות שגויה ליהודים הרפורמים בארצות הברית ונושאים נוספים.

ח"כ זבולון אורלב טען כי "צריך לקבוע נוהל סדור איך למנוע את התקלות הללו. מדובר בפרצה שספרים מאושרים בלי ועדת המקצוע. מדינת ישראל הוקמה על בסיס ערכים ציוניים ודמוקרטיים והם צריכים לבוא לידי ביטוי בתוכנית הלימודים". לדברי אורלב, "לימודי האזרחות אינם טכניקה, הם צריכים לדבר על אהבת הארץ ואינם צריכים להיות אובייקטיבים. כולנו אזרחים באותה המדינה אך צריכה להיות ליבה משותפת".

בסיכום הדיון אמר ראש הועדה, ח"כ אלכס מילר, כי יש ליצור מנגנון פיקוח יעיל יותר על תכני ספרי הלימוד וכי נדרשת התערבות מבקר המדינה בנושא התכנים הנלמדים במערכת החינוך.