משה סלומון לכיפה: עושים לעדה האתיופית עוול עצום

בראיון לכיפה אומר משה סלומון כי אין הפגנה יותר צודקת מההפגנות של בני העדה האתיופית, ומבהיר: "החברה הישראלית לא יכולה לנקות עצמה מתופעות הגזענות"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 03/05/15 11:48 יד באייר התשעה

משה סלומון לכיפה: עושים לעדה האתיופית עוול עצום
Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90

בימים האחרונים גוברת המחאה של הישראלים בני העדה האתיופית בישראל בתגובה לתקיפתו של דמאס פקדה בשבוע שעבר בידי קצין משטרה, מחאה שמגיעה לשיאה בדקות אלו ממש בהפגנה של בני העדה בסמוך למגדלי עזריאלי בתל אביב.

בראיון ל'כיפה' מתייחס משה סלומון, יו"ר עמותת הנני ואחד הפעילים הבולטים של העדה, שגם היה מועמד בפריימריז הבית היהודי, למחאת העדה, ומבהיר כי למרות שאינו נוח עם גילויי אלימות בהפגנות, הוא מאמין כי זהו הפתרון למחאת בני העדה האתיופית לאלימות המשטרה.

"אני לא מכיר הפגנות יותר צודקות", הוא אומר. “קצין משטרה תקף חייל, מצטיין רמטכ"ל, שכל העוול שהוא עשה הוא שהוא אתיופי. זה מקומם אותי מאוד. שואלים אם אני חלק מהעם או לא חלק מהעם, ומתייחסים אלי ואל חברי כאזרחים סוג ב'”.

"ההפגנה מאוד צודקת. קשה לי מאוד לראות את האלימות, אבל אני לא רואה שום דרך אחרת לפעול נגד אלימות השוטרים. ישנן לא מעט תופעות של אלימות נגד בני העדה, ועל רובם אנחנו לא שומעים בכלל. היו תופעות של שפיכת מים רותחים, על הכאת אנשים שלאחר מכן התאבדו. האשימו צעירים באופן אוטומטי באלימות במועדונים רק בגלל צבע העור שלהם. יש עשרות מקרים. זו מציאות מאוד קשה שחייבים לטפל בה", הוא אומר.

"הסיטואציה בה שוטר מרגיש שכרון כוח ומכה בברוטליות צעיר ממוצא אתיופי היא מציאות שאסור לתת לה לעבור לסדר היום. הם רואים אותנו כחוליה חלשה וזה גורם לתסכול עמוק בעדה. האלימות נגד דמאס פקדה הייתה רק הקש ששבר את גב הגמל. זה לא דבר אחד שגרם להפגנות אלא התנקזות של אירועים קשים".

לדברי סלומון, החברה הישראלית אינה נקיה מגזענות. “החברה הישרלאית לא יכולה לנקות עצמה מהדבר הזה. לפני שנתיים הדירו אנשים ממגורים בקריית מלאכי, בפתח תקווה אסרו על ילדים אתיופים להיכנס לבתי ספר. ברור שזה לא כולם, אבל יש כל כך הרבה מקרים ואי אפשר לומר שזה מקרה בודד".

"אילולי הייתה מצלמת וידיאו בבניין החייל היה כבר בדרך למשפט על אלימות נגד שוטרים, ובגלל שזה היה קצין בכיר הוא היה נכנס לכלא. מצטיין רמטכ"ל היה הולך לכלא בגלל שהכו אותו. זה נשמע לכם סביר?!”

סלומון קורא לקובעי המדיניות לפעול בצורה חד משמעית כדי למגר את התופעות הללו. “זה חייב להתחיל מקובעי המדיניות. צריך להנחות בצורה ברורה שלפני שמגיעים לאלימות צריך לבדוק את האירוע לעומק ולא להפוך את בני העדה לשור מועד. כל תלונה נגד יוצאי אתיופיה צריכה לעבור דרך המשטרה המחוזית ולא רק בהחלטה של השוטר בשטח. בנוסף, צריך לקבל יותר מתגובה נזעמת מקובעי המדיניות. זה צריך לחלחל בשטח, וצריך להגיב ביד קשה נגד שוטרים, קצינים או מעסיקים שפוגעים בבני הקהילה. כיום, לא משנה מה עושים, קודם כל מגדירים את יוצאי אתיופיה כשור מועד. למשל בפריימריז יצא יונתן גט נגדי לאחר הסרטון על הנישואין הגאים. למה לא נגד עשרה המועמדים האחרים? כי הוא ראה בי את החוליה החלשה, את השור המועד".

סלומון חושף כי הוא מתכוון להקים יחד עם אנשים נוספים בקהילה ארגון אשר יטפל בתלונות בני העדה. “אני מקווה שנקים ארגון שירכז את התלונות, והשוטרים יבינו שהם לא מוגנים וחסינים. המצב לא יכול להמשיך כפי שהוא מתנהל היום".