מצבות מבית קברות יהודי בורשה שימשו לבניית פארקים ומבני שירותים

לא יאומן. מצבות שנלקחו מבית הקברות היהודי בעיר ורשה שימשו לבניית פארקים, מבני שירותים, סלילת כבישים ובניית גן חיות וגן שעשועים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 17/08/14 09:40 כא באב התשעד

מצבות מבית קברות יהודי בורשה שימשו לבניית פארקים ומבני שירותים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

אין להם גבול. יותר מ-70 שנה עברו מאז תחילת השואה, וכנראה שהפולנים מנסים לעבור הלאה. מנכ"ל ארגון 'מעמקים' ג'וני דניאלס, גילה כי מצבות שנלקחו מבית העלמין היהודי 'ברודנו' בורשה, המכיל קברים היסטוריים המתעדים את חיי היהודים בעיר, שימשו כחומר לבניית פרגולות ומדרגות באתרי בילוי בעיר, כגון גן חיות ופארק שעשועים בורשה.

על פי דניאלס, בדברים המובאים ב-nrg, המצבות, שנלקחו מבית הקברות היהודי המפואר, שימשו לבנייה ברחבי העיר, כולל סלילת כבישים, בניית מבני שירותים, בניית פרגולות ומדרגות ועוד. דניאלס מספר שעיתונאי פולני סיפר כי סמוך לביתו שבורשה ישנו פארק שעשועים שחלקים ממנו בנויים מחלקי מצבות יהודיות. "תודות לקשרים אישיים שלי, הייתי במשרדה של ראש עיריית ורשה. הסברתי להם כי מדובר במצבות של בני העם שלי, אולי אפילו של חלק ממשפחתי, וביקשתי להחזיר אותן לבית הקברות אליו הן שייכות. הם ביקשו זמן לקבל החלטה".

לאחר איומים בפניה לתקשורת הבטיחה עיריית ורשה להקדיש כ-160 אלף דולר על מנת להחזיר את המצבות לבית הקברות, אך לאחר הגילוי הראשוני התברר כי גם בגן החיות נעשה שימוש במצבות יהודיות, וחלקן נותרו שלמות לחלוטין. “לאור הפנייה לעיריית ורשה הוסרו אף הן ונשמרו במחסן מיוחד בגן החיות, שם הן נמצאות עד היום".

"הדבר המעניין הוא שמאז שהתחלנו להתעניין בנושא של מצבות ששימשו כחומרי בנייה, אנו מקבלים הרבה מאוד מידע בנושא דווקא מפולנים שיוצרים איתנו קשר ומספרים לנו על מצבות יהודיות ששימשו לבניית כבישים, קירות, ואפילו מבני שרותים. אנו רואים זאת כחובה שלנו להחזיר את כל המצבות אל בתי הקברות אליהם הן שייכות", מסכם דניאלס.