מעליות שבת במלונות בת"א אינן בתוקף

נוסעים למלון ל'שבת הגדול' או ליל הסדר? בכל תל אביב, רק שלושה בתי מלון עברו בדיקה של מעליות שבת. רוב בתי המלונות מכילים מעליות שבת ללא בדיקה

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 07/04/16 09:47 כח באדר ב'

מעליות שבת במלונות בת"א אינן בתוקף
shutterstock,zoff, צילום: shutterstock,zoff

בשבת רבני צהר האחרונה בירושלים, גילו הרבנים שהשתתפו כי שתיים ממעליות השבת בבית המלון אינן בתוקף. כך התברר כי בית המלון לא ערך בדיקות תקופתיות למעליות השבת מזה שנים.

השמועה עברה בין הבאים ורבני צהר וחלק גדול מאורחי המלון בילו את השבת בחדר המדרגות כשהם מטפסים לקומות הגבוהות במגדל ויורדים מהם.

בכנס שנערך השבוע בנושא בכנס "הלכה וטכנולוגיה בבתי המלון" שנערך בתל אביב, התגלה כי מתוך 24 מלונות כשרים בתל אביב, לעשרים מתוכם יש מעליות שבת אך רק כמחציתם נבדקו בעבר ורק בשלושה מהמלונות נערכה הבדיקה בחמש השנים האחרונות.

ראש מכון צומת הרב ישראל רוזן שהרצה בכנס פנה לראש המועצה הדתית אלדד מזרחי ולרב ראובן אלמליח, המפקח על הכשרות בבתי המלון, בבקשה לפנות למנהלי בתי המלון בבקשה לבדוק ולאשר את מעליות השבת על מנת למנוע את הטעיית הציבור.

בעקבות עתירות לבג"צ והנחיות של היעוץ המשפטי של הרבנות הראשית, קיימות כיום הנחיות ללשכות הרבנות ברחבי הארץ ולפיהן לא ניתן לשלול כשרות לבית מלון, אלא במה שקשור לנושא כשרות המזון ובשל כך מי שיכולים ללחוץ על מנהלי המלונות לטפל בנושא, הם רק ציבור האורחים המעוניינים במעלית שבת תקינה. מכון צומת מציע שירותי בדיקה לאישור מעליות שבת בעלות נמוכה, אך בדרך כלל האחריות על האישור צריכה להינתן ע"י החברה שבונה ומתקינה את המעליות.

הרב ישראל רוזן, ראש מכון צומת, שקיבל פניות בנושא אומר כי יש גם בתי מלון שבהם מעולם לא נערכה בדיקה, ולא ניתן אישור למעלית השבת. "היה מקרה שהגיע ובו המעלית לא השמיעה את הצפצוף הנדרש המזהיר מפני סגירת הדלת. אבל , העין האלקטרונית שאמורה להיות מנוטרלת בשבת דווקא פעלה, וכל מי שנכנס למעלית חתך את קרן האור וחילל שבת בלי כוונה".

דן מארנץ מנכ"ל מכון צומת אומר כי "אנחנו בודקים ומאשרים מעליות שבת לשלש שנים. כשמתבצעים תיקונים ושינויים במעלית באמצע התקופה, קורה לא פעם שהטכנאי פוגע במנגנון השבת, או מבטל אותו, ואיש לא יודע על כך. חמור מכך, בתי מלון רבים אינם מחדשים את האישור התקופתי ומעלית השבת שלהם אינה בתוקף. לצערי הדבר חוזר על עצמו גם בבנייני מגורים שבהם מותקנות מעליות שבת " אומר מארנץ.

מארנץ מציע לפנות לפקיד הקבלה או למנהל המלון ולבקש אישור בתוקף על תקינות מעלית השבת. "מי היה מוכן להשתמש במעלית שאין לה אישור בתוקף ממשרד העבודה (התמ"ת) הדורש בדיקה תקופתית? מי מוכן לקחת את הסיכון שמעלית השבת בעצם מזייפת הלכתית והוא מסתכן בחילול שבת?".