מספר שעות מוגדר על פי חוק? לא בבית ספרנו

סטודנטים במכללה הדתית גבעת וושינגטון טוענים כי מעמיסים עליהם הרבה מעבר למותר וכי הם לומדים 120 שעות לימוד אקדמאיות, בעוד במועצה להשכלה גבוהה מאשרים רק 96 שעות. גבעת וושינגטון: אישרו לנו

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 09/01/14 19:22 ח בשבט התשעד

מספר שעות מוגדר על פי חוק? לא בבית ספרנו
אגודת הסטודנטים גבעת וושינגטון, צילום: אגודת הסטודנטים גבעת וושינגטון

בשבוע האחרון יצאו תלמידי המכללה הדתית גבעת וושינגטון להפגנות מחאה כנגד העמסת יתר מעבר למותר על פי הוראות המועצה להשכלה גבוהה, כך לטענתם. הסטודנטים מספרים כי המכללה מאלצת אותם לעבור קורסים רבים וללמוד שעות רבות ביום. הרבה יותר מן המקובל.

באגודת הסטודנטים, שהשביתה בשבוע שעבר את הלימודים בתגובה, מספרים כי העומס במכללה עובר כל גבול אפשרי ושעות הלימוד עוברים באופן משמעותי את הגבול המותר על פי חוקי המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג).

על פי חוזר המועצה להשכלה גבוהה תואר בחינוך לא יעלה על 96 ש"ש אקדמאיות. כך למשל, על פי בדיקת כיפה, במכללות הדתיות תמונת המצב כי במכללת יעקב הרצוג תואר חינוך מונה 93 ש"ש, במכללת אורות ישראל 98 ש"ש ובמכללת ליפשיץ 98 ש"ש. אלא שעל פי עדות הסטודנטים במכללת גבעת וושינגטון, הוא נצרכים לעבור 120 ש"ש, הרבה מעבר למוסדות אחרים ומעבר לרף שהציב המל"ג.

כך לדוגמה, תלמידי מכללת גבעת וושינגטון לתואר הוראת חינוך גופני לומדים ארבעה ימי לימוד החל מהשעה שמונה וחצי ועד השעה שבע בערב ואילו במכללות לחינוך גופני כדוגמת חמדת הדרום, לוינסקי, אחווה, וינגייט, טוענים באגודת הסטודנטים כי חלקם לומדים רק שלושה ימים בשבוע וחלק לומדים ארבע ימים אך זאת עד השעה שתיים בצהרים- הרבה פחות מהסטודנטים במכללת וושינגטון.

"נעשו ניסיונות להידברות עם חברי ההנהלה החל מראשי החוגים עד לנשיא המכללה ולמנכ"ל אך הם עמדו בשלהם לא לשנות כלום, לא ליישר קו עם חוזר המל"ג ובטח שלא להתחשב במצוקת הסטודנטים" מספר משה מגר יו"ר אגודת הסטודנטים במכללת גבעת וושינגטון הדתית "לסטודנטים שהתלוננו בפניהם על הקושי העצום בלהתפרנס עקב החריגה בשעות נאמר 'מי שלא רוצה שלא ילמד פה וילך למקומות אחרים'. המציאות לפיה גבעת וושינגטון היא המוסד הדתי היחיד לחינוך גופני, נוסף לעוד כמה מסלולים לבנות דתיות, נותן למכללה מונופול ושליטה. הם סומכים על כך שהסטודנט הדתי לא ימצא מסגרת מתאימה יותר מבחינת הצניעות והדת ולכן הם מרשים לעצמם לעשות בסטודנטים כראות עיניהם" עוד מספר יו"ר האגודה כי "הם איימו על האגודה שאם תייצר שביתה הם יפגעו בתלמידים חריגים וילכו אתנו ראש בראש עד שניכנע בפני המשטר הדיקטטורי שלהם וניתן להם לעשות בנו כטוב בעיניהם".

באגדות הסטודנטים טוענים כי אין בידי הסטודנטים פירוט מדויק של תכנית הלימודים המסבירה את חלוקת מספרי ש"ש האקדמאיות וכי נתון זה גם אינו זמין באתר המכללה. כמו כן, אומרים כי עד כה לא נמצאו או הושמו פתרונות כל שהם מצד הנהלת המכללה.

תגובת המועצה להשכלה גבוהה:

ע"פ החלטת המתווים המנחים בהכשרה להוראה, סה"כ היקף לימודים לקראת תואר "בוגר בהוראה" בחינוך מיוחד במסלול הגן הנו: מינימום 112 ש"ש (90+16+6) עד למקסימום 128 ש"ש (96+26+6). סה"כ היקף לימודים לקראת תואר "בוגר בהוראה" בחינוך המיוחד בצירוף חוג במסלול היסודי או במסלול העל-יסודי הנו: מינימום 96 ש"ש (90+6) עד למקסימום 102 ש"ש (96+6).

ע"פ טבלאות תכנית הלימודים בחינוך מיוחד בצירוף חוג במתמטיקה במכללה, היקף הלימודים הנו 103 ש"ש כלהלן: לימודי חינוך (11 ש"ש), פדגוגיה ומתודיקה בהוראת הדיס' (9 ש"ש), אוריינות מחקר בחינוך והוראה (2 ש"ש), התנסות בהוראה בחינוך הרגיל (15 ש"ש), התנסות בהוראה בחינוך המיוחד (6 ש"ש), חינוך מיוחד (26 ש"ש), מתמטיקה (28 ש"ש), לימודי יסוד והעשרה (7 ש"ש).

בהתאם לחוק המועצה להשכלה גבוהה ומדיניותה, מוסדות להשכלה גבוהה הם בעלי חופש פעולה אקדמי ומנהלי ובכלל זה קביעת חובות הסטודנט, המטלות שיוטלו עליו במהלך הלמודים ובסיומם, לרבות שיעורי ההעשרה שלא לקרדיט. הנושא המועלה נתון לשיקול דעת המכללה. הפער בין מכסת השעות כפי שנקבע ב"מתווה אריאב" לבין מכסת השעות בפועל בתכנית הלימודים בחינוך גופני במכללה, נובע מכך שתכנית הלימודים בחינוך גופני כוללת דרישות ושעות הוראה אשר לא מוכרים לציון הסופי לתואר.

תגובת מכללת גבעת וושינגטון:

כל התוכניות האקדמיות במכללה בנויות לפי הנחיות המל"ג שבדקה ואישרה את התוכניות וקבעה שהיא אינה חורגת מהשעות הנדרשות. חלק מהוספת השעות היא בגלל תוכניות משולבות ולא נכון לומר שהמל"ג קבע שיש מקסימום של 96 ש"ש.

מכללת גבעת ושינגטון הינה מכללה דתית ולכן הנהלת המכללה מצאה לנכון להעשיר את הסטודנטים בשיעורים נוספים ביהדות ובתחומים אחרים. תוכניות ושיעורים אלו לא מחויבים ע"י המל"ג אך המל"ג אישר לנו את הוספת השעות. כל התוכניות והשיעורים הללו לא מתוקצבים ע"י המשרד והסטודנט לא משלם תוספת שכר לימוד עבורן ולכן המכללה קיבלה על עצמה לממן ממקורותיה את התוספת הנ"ל שעלותה מאות אלפי שקלים מתוך הכרה בחשיבות שרמת בוגר המכללה תהינה טובה יותר. כל סטודנט שנרשם למכללה יודע ומכיר את תוכנית הלימודים הנלמדת במכללה מראש ואם בכל זאת נרשם כנראה שהוא מקבל על עצמו את התוכנית.

קיימנו מספר ישיבות עם אגודת הסטודנטים וכבר לחלק מהמסלולים נמצא פיתרון ולחלק האחר הובטח שהנושא ייבדק ואנו עושים הכל בכדי לבוא לקראת הסטודנטים. עם זאת, פתרונות לא שולפים ולא ניתן לשנות את התוכנית באמצע השנה. אנו נמשיך לבדוק כיצד ניתן, מבלי לפגוע בדרך והאמונה של המכללה, למצוא פיתרון למצוקות הסטודנטים.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il