"מנסים להכיל את כולם, ודוחקים אותנו החוצה"

בפורום 'ממ"ד לכתחילה', הפועל נגד ההפרדה המגדרית בחינוך הדתי, תוקפים את עמדתו של יו"ר החמ"ד, שברך על מגמת ההפרדה במגזר: "אנחנו בעד חינוך חרד"לי, אבל לא על חשבוננו"

חדשות כיפה אורי פולק 11/12/11 16:54 טו בכסלו התשעב

"מנסים להכיל את כולם, ודוחקים אותנו החוצה"
אילוסטרציה hoyasmeg-cc-by, צילום: אילוסטרציה hoyasmeg-cc-by

"החמ"ד מנסה אולי 'להכיל את כולם', אבל בפועל התהליכים שהוא מוביל גורמים להדרה של אחרים. אני חושב שרוב ההורים דווקא בצד המעדיף לשמר את רוח החינוך הדתי כפי שהיה קיים בעבר, ולא לעודד הפרדה מגדרית" - כך טוען היום (א') ד"ר זאב שנקמן, חבר פורום "ממ"ד לכתחילה", בתגובה לדבריו של ד"ר אברהם ליפשיץ, יו"ר המנהל לחינוך דתי, שאמר בשיחה עם כיפה כי הוא סבור שהנתונים בדבר התעצמות מגמת ההפרדה בבתי הספר בחמ"ד הינה פועל יוצא של תהליכים חברתיים בישראל ועניין מבורך, כשלעצמו, השואף לתת מקום בחמ"ד גם לחוגים דתיים וחרד"לים יותר.

שנקמן טוען כי "ליפשיץ צודק באופן עקרוני באומרו כי יש לתת מענה לכל ההורים. אלא שהמענה הניתן להורים הדוגלים בהפרדה בא על חשבון ההורים והילדים האחרים, אלה הרוצים לשמר את רוח החמ"ד ואשר אינם מעוניינים בהפרדה. היכן המענה לכל סוגי האוכלוסייה? אתם רוצים 'להכיל' את המיעוט ע"י הדרת הרוב?".

בדבריו טוען שנקמן כי העמדה העקרונית בחמ"ד, לפיה ההפרדה המגדרית הינה פועל יוצא מתהליכים חברתיים בחברה הישראלית, איננה מתקבלת כטיעון הגיוני. "לא רק במדינת ישראל מדובר במגמה, אלא בכל המזרח התיכון כולו, מצפון אפריקה עד איראן. אוי לנו ואבוי לראשנו אם אלה שותפינו לדרך", הוא קובע. "ידוע לד"ר ליפשיץ על בתי ספר ממ"ד בהן ההסעות לביה"ס נפרדות, על מקומות בהן אין נותנים לאבות להשתתף במסיבות שמא יראו את בנותיהן בנות ה-6 מופיעות. הוא מכיר היטב את העיסוק האובססיבי המביך בצניעות הנשים והילדות הקטנות. ההתעלמות מהבעיות לא תעלים אותן ובדאי לא תפתור אותן", תוקף שנקמן.

אל מול טענתו של יו"ר החמ"ד, לפיה "אין העדפה בין הקהלים השונים בחמ"ד", טוען שנקמן כי הדברים אינם נכונים: "ביחס אלינו, המעדיפים לימודים מעורבים, היחס גרוע עד כדי עוינות גלויה. אנחנו רוב הציבור הדתי-לאומי, אבל אין לנו 'דלת פתוחה' לראשי החמ"ד, דלת זו שמורה בד"כ רק לנציגי הציבור החרד"לי. עולם הפוך יש בחמ"ד, אנו דוגלים בחינוך שיוויוני בין בנים לבנות ובאיזון בין לימודי קודש ללימודים כלליים, אך היה מי שכינה אותנו 'קיצוניים'".

"אנו עומדים על זכותנו לחינוך מתאים לילדינו", קובע שנקמן, "אין לי כל בעיה שציבור חרד"לי יקבל מוסדות משלו בהם יוכל לחנך את בניו על פי השקפת עולמו, אבל לא על חשבוננו. אני מוכן להרבה פשרות, אבל על זכותי לחנך את בני וביתי בדרך הראויה - לא אתפשר". לטענת שנקמן, "אנחנו, הרוב המתון של הציבור הדתי לאומי, לא נוותר על זכותנו ללמוד במערכת הממלכתית-דתית. גם אנו רוצים בלימודי קודש, אבל לא על-חשבון לימודי חול".