יו"ר החמ"ד: "מתפקידנו לתת מענה לכלל הקהלים בציונות הדתית"

הרב ד"ר אברהם ליפשיץ מתייחס לנתונים המצביעים על הקצנת מגמת ההפרדה במוסדות החינוך הדתי וטוען כי "מדובר בתהליכים חברתיים, יש ציבור גדל והולך שמעוניין בהפרדה"

חדשות כיפה אורי פולק 05/12/11 11:30 ט בכסלו התשעב

יו"ר החמ"ד: "מתפקידנו לתת מענה לכלל הקהלים בציונות הדתית"
הלל לדרמן, יחצ, צילום: הלל לדרמן, יחצ

יו"ר המנהל לחינוך דתי, הרב ד"ר אברהם ליפשיץ, מתייחס היום (ב') בשיחה עם כיפה לנתונים שפורסמו על התעצמות מגמת ההפרדה המגדרית בבתי הספר בחינוך הדתי, כשכ-65% מבתי הספר כבר מקיימים, נכון להיום, הפרדה מגדרית בין תלמידים לתלמידות.

על פי הנתונים, בכ-140 מתוך 391 בתי הספר הדתיים לומדים כיום בנים ובנות יחדיו בכיתות א'-ו', כשבשאר בתי הספר מתקיימת הפרדה בין המינים, בכיתות נפרדות ואף במבנים נפרדים. הנתונים מעידים על זינוק משמעותי ביחס לבתי הספר המופרדים במגזר: רק לפני עשור הונהגה הפרדה רק בפחות מ-25% מבתי הספר.

"המנהל לחינוך דתי הוא מקום בו לומדים מגוון רחב של אוכלוסיות בציונות הדתית - זה למעשה היסוד המרכזי שלו. אנחנו מקבלים בחמ"ד תלמידים מסורתיים, דתיים יותר, דתיים פחות, דתיים לאומיים תורניים וחרדים לאומיים. מתפקידנו לתת את המענה לכלל האוכלוסיות הללו, כדי שירגישו בבית וכדי שכל תלמיד ימצא את מקומו", מסביר ליפשיץ.

בהתייחס למגמת ההפרדה המתעצמת במגזר הדתי, טוען ליפשיץ כי "מדובר בתהליכים חברתיים במדינת ישראל, אשר החמ"ד הוא התוצאה שלהם ולא המניע שלהם. יש ציבור הולך וגדל שמעוניין בהפרדה, אם בהפרדה בכיתות או במבנים שונים, ומתפקידנו לתת להם את המענה שהציבור הזה מבקש לקבל. המענה שאנחנו מספקים, בשורה התחתונה, הוא מענה מצוין, כשמבחינתנו אין העדפה בין הקהלים השונים".

"עינינו לא צריכה להיות צרה בשל אחרים", מדגיש ליפשיץ, "מי שרוצה ללמוד יותר לימודי קודש - יבורך. מי שמעוניין במסגרת המתקדמת יותר בלימודי חול - מבורך אף הוא. מה שחשוב הוא לתת לכולם את מקומם בחמ"ד, אחרת האלטרנטיבה תהיה שהציבור הזה, שמחפש מוסדות תורניים יותר, יפנה למוסדות חרדים-פרטיים ויוציא את עצמו מהכלל".

יו"ר החמ"ד מבהיר כי על אף ההקצנה, הרי שהחמ"ד ממשיך לשמור על ערכיו היסודיים, בכלל מוסדות החינוך המופעלים על-ידו. "כלל מוסדות החמ"ד מקיימים את לימודי הליבה, מאמינים בציונות הדתית ובאתחלתא דגאולה, בחיבור שבין קודש לחול, בציונות ובערכים משותפים. העיקר הוא לשמור על החמ"ד כמקום המתאים לכלל הקהלים השונים בציונות הדתית, בהתבסס על ערכינו המשותפים", מסכם ליפשיץ.