ממלכתיות אחרי ההתנתקות

תוכנית חדשה של מינהל החינוך הדתי תחזיר את התלמידים אל הממלכתיות.

חדשות כיפה יאיר פלמן 14/08/08 00:00 יג באב התשסח

ממלכתיות אחרי ההתנתקות
ePublicist-cc-by-nd, צילום: ePublicist-cc-by-nd

לאחר תקופה ממושכת של התעלמות חינוכית מהמתרחש בנפשם של צעירים רבים בעקבות ההתנתקות, אירועי עמונה ומלחמות המאחזים, מינהל החינוך הדתי מרים את הכפפה בתוכנית חדשה: "יסודות משנת הציונות הדתית". מטרת התוכנית הינה בחינת סוגיות היסוד העומדות בתשתית הציונות הדתית: "על מערכת היחסים בין האדם לאלוקיו בגלות ובגאולה", "על מערכת היחסים בין הקודש לחול", "ציפייה לישועה כאקטיביות אמונית", "מדינת ישראל - תוכן או כלי?", ו"על בניית חוסן נפשי ואמוני בעת חבלי משיח".

בתוכנית שפיתח לצורך העניין צוות "מהו"ת- בתי מדרש למורים", נכתב כי "יחד עם הישגים נפלאים בהתפתחות עולם התורה, ההתיישבות, תפיסת עמדות בכירות בכל תחומי העשייה והחיים, לא ניתן להתעלם מהקשיים הגדולים לציונות בכלל והייחודיים לחברה הציונית-דתית שספגה ועדיין סופגת אכזבות עמוקות ממוסדות השלטון הממלכתיים. קשיים אלו יוצרים יותר מסדקים ביחס של חלקים שונים בחברה הציונית-דתית אל המדינה.


יחד עם זאת ברור כי מאחר והציונות הדתית באה לחבר מתוך הקודש, התורה והאמונה את כל תחומי החיים האישיים והציבוריים ומה שביניהם, לכלל חטיבה אחת, היא מבררת את עולמם של הנפש, האמונה התורה והחיים בתקופה של גאולה ושל חבלי משיח, על כן אין חשוב מבירור משנתה לשם בניית החוסן האישי והלאומי בעיתות משבר, בתודעת שליחות וראייה אופטימית אמונית, במיוחד לאנשי חינוך האמונים על גידול הדורות הבאים".


אכזבות עמוקות ממוסדות השלטון הממלכתיים (צילום: ePublicist-cc-by-nd)


תלמידי החינוך הדתי יעסקו בסוגיות על פי התוכנית במשך 12 שנות הלימודים, כשעת לימוד שבועית אחת. בתי ספר שיחפצו בכך, יוכלו להרחיב את העיסוק בנושאים הללו על פי יכולותיהם. במקביל יתקיימו השתלמויות למורי התוכנית על ידי עמותת מהו"ת, בראשות הרב זאב הס, הרב חן חלמיש, הרב רמי גליקשטיין והרב אלישע וישליצקי.