מכת מוות לגיור

כך בראיון לכיפה אומר הרב משה קליין, סגן ראש מערך הגיור של הרב דרוקמן, על פסק הדין הפוסל את הגיורים.

חדשות כיפה גדעון דוקוב 04/05/08 00:00 כט בניסן התשסח

מכת מוות לגיור
Pro-Zak-cc-by, צילום: Pro-Zak-cc-by

סערה בעולם הגיור בעקבות פסיקתו חסרת התקדים של בית הדין הרבני הגדול בירושלים, על פיו יבוטלו כל הגיורים שנערכו החל מ-1999באמצעות מערך הגיור של הרב חיים דרוקמן.

גורמים רבים העוסקים בנושא הגיור חוששים מההשלכות הרות הגורל שיהיה לפסק הדין, במידה ואכן יצא לפועל, צעד שיבטל למפרע את יהדותם של אלפי אנשים, יפסול את נישואיהם, יהפוך את ילדיהם לגויים, ואף עשוי בחלק מהמקרים לגרום לספק ממזרות.

"הרב חיים דרוקמן איננו זקוק להגנתי, באשר הוא יהודי תלמיד חכם העושה מלאכתו לשם שמים", אומר הרב משה קליין, סגן ראש מערך הגיור של הרב חיים דרוקמן בראיון ל"כיפה". "מעבר לכך, ללא ספק, פסק הדין הוא מכת מוות לנושא הגיור בישראל. באם תיושם החלטת בית הדין, אני רואה פה קטסטרופה הלכתית ומעשית מול אלפי מתגיירים שהתגיירו גרות אמיתית, ואינם חלק אינטגראלי מעם ישראל. כאבי הגדול הוא על כך שאלפים רבים כיום שעברו גיור כהלכתו, יושבים וממתינים יראים וחרדים למעמדם".

בנוסף לחשות שצעד זה מעורר על העבר, טוען הרב קליין בשיחה עם כיפה, גם לבעיות עתידיות שעלולות לצוץ, "חששי הוא גם שמועמדים פוטנציאלים לגיור לא ירצו להתחיל בתהליך מתוך ההנחה שגם אם הם יתגיירו גיור של אמת, ביום מן הימים יוכלו ליטול מהם את חזקת יהדותם".

יש אפשרות לבטל גיור

הרב קליין אף רומז על גורמים אותם הוא רואה כאחראי לבעיה קשה זו "אני מצר שגורמים השייכים לעולם הרבני בציונות הדתית הינם חלק מהתשתית הראייתית עליו נשען פסק דין זה. חבל, שאחת המשימות הלאומיות הבודדות המצויות עדין בפתחה של הציונות הדתית, גם היא נראית באור השלילי הזה בשל מחלוקות פנימיות". הרב קליין עצמו איננו רוצה להתייחס בעצמו לדיינים החתומים על הפסק, אך הוא אומר כי "אני יכול לצטט אחד מגדולי הפוסקים והדיינים במדינת ישראל כיום, שאמר על פסק הדין כי הכותבים אותו רוממות א-ל בגרונם וחרב פיפיות בידם".

למרות טענות שנשמעו על כך שהלכתית לא ניתן לבטל גיור, דעתו של הרב קליין הינה אחרת "יש אפשרות הלכתית לבטל גיור, אלא שמעניין ובאופן פרדוקסאלי הדיינים במקרה שדנים בו לא ביטלו את הגיור, אלא הטילו על בית הדין הרבני האזורי לבדוק אם הוא תקף, ובעוד שהם לא מבטלים את הגיור, הם מטילים בוץ, לעז ודופי על כלל הגיורים שנעשים במדינת ישראל".

הרב קליין מתייחס גם לנושא אותו העלו גורמים שונים בדבר פניה לבג"צ לביטול החלטת בית הדין, ונראה כי גם אופציה זו נראית בעייתית בעיניו "אם בג"צ יבטל את פסק הדין אני כאוב וחרד על מעמדו של בית הדין הגדול שירד ויתערער".

הגירושין שהפכו לסאגה

יש לציין כי הסיפור כולו החל כאשר בני זוג, האחד יהודי והשניה גיורת, פנה לבית הדין באשדוד לשם סידור גירושין. הדיינים בבית הדין החלו לשוחח עם האישה, ובעקבות כך טענו כי התברר שהיא איננה שומרת מצוות, דבר שלטענתם הופך את הגיור, אותו ביצעה לפני 15 שנים, לאינו תקף. הדיינים בהחלטה זו אף ביטלו למפרע את הקידושין וטענו כי הזוג איננו צריך גט וכי הילדים של הזוג אינם יהודים.

בני הזוג שנחרדו מהתוצאות פנו לערעור בבית הדין הרבני הגדול בירושלים על החלטה זו. כאמור, בית הדין הגדול קיבל את פסיקתו של בית הדין באשדוד, ואף החליט לפסול למפרע את כל הגיורים שנערכו באמצעות מערך הגיור של הרב דרוקמן.