מכתב לבן גוריון

ביום ראשון יציינו 34 שנה לפטירתו של ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, אלישיב רייכנר מציין את המורשת של בן גוריון ומה שנשאר ממנה.

חדשות כיפה אלישיב רייכנר 17/11/07 00:00 ז בכסלו התשסח

לכבוד ראש הממשלה לשעבר, דוד בן גוריון (זיכרונך לברכה)


ביום ראשון הקרוב, יציינו את יום השנה לפטירתך, וכל ראשי המדינה ירדו לביקור השנתי שלהם בנגב, מקום קבורתך. לפי הפרסומים, יגיעו לכאן ראש הממשלה, נשיא המדינה, השר אלי ישי, ויש להניח שגם השר לפיתוח הנגב והגליל.


חוץ מהנחת פרחים על קברך במדרשת שדה בוקר, נוהגים החשובים מידי שנה ביום זה, להניח גם כמה אבני פינה בכל מיני אתרים בנגב, לכל מיני פרויקטים גדולים ומבטיחים. למרות שכל אבן פינה כזו, נועדה להראות לנו תושבי הדרום שהממשלה נאמנת לחזון הפרחת הנגב שלך, בינינו, הדרום כולו מלא באבני פינה כאלו, שהונחו ונשכחו על ידי ראשי המדינה בשנים עברו.


הבעיה היא, מר בן גוריון, שהחוצפה של מניחי האבנים שוברת שיאים מידי שנה. הם חושבים כנראה שלתושבי הנגב יש זיכרון מאוד קצר, אחרת קשה להסביר איך הם מעיזים להניח אבנים באותן פינות בהן הם הניחו אבנים בשנים שעברו. השנה למשל יניח ראש הממשלה אהוד אולמרט אבן פינה לפארק לטכנולוגיות מתקדמות בבאר שבע. בדיוק לפני שבע שנים כבר הונחה שם אבן פינה, ממש לאותו פארק, על ידי ראש הממשלה דאז אהוד ברק. כנראה שאהוד הקודם לא הניח טוב כל כך את האבן ולכן לא קרה לה כלום במשך שבע שנים. אני מקווה שאהוד החדש יניח טוב יותר את האבן שלו, כדי שלא נצטרך לחכות עוד שבע שנים עד לאהוד הבא.


אגב, את הקמת פארק הטכנולוגיות בבאר שבע, יזם ח"כ אבישי ברוורמן שהיה עד לפני שנתיים נשיא האוניברסיטה שנקראת על שמך. כשברוורמן התגורר בבאר שבע הוא היה מחסידיך הנלהבים, וציטט אותך בכל משפט שני, אבל לאחר שהוא נבחר לכנסת הוא עבר דירה לתל אביב, שכח אותך קצת, והצטרף כנראה לחבורת מניחי האבנים שמבקרים אותנו ביארצייט שלך.


לפני ארבע שנים, כשמלאו שלושים שנה לפטירתך, התקיים טקס הנחת אבן פינה לעיר הבה"דים של צה"ל, סמוך לצומת הנגב. מאז ועד היום עדיין לא נבנה שם אפילו צריף. אני עובר בצומת הנגב כמה פעמים בשבוע ומנסה נואשות למצוא את האבן שהונחה שם, אבל לא מצליח. כנראה לקח אותה איזה בדואי שהייתה חסרה לו אבן להשלים בית נוסף באיזה כפר בלתי מוכר. תדע לך מר בן גוריון, שכל מי שנוסע בכבישי הנגב מגיע למסקנה שהבדואים הם ממשיכי דרכך האמיתיים. הם באמת מפריחים את הנגב ומיישבים את השממה, בדיוק כמו שרצית. להם הארגונים הירוקים גם לא מפריעים לבנות, כמו שהם מפריעים לנו, תושבי הנגב היהודים.


השבוע, כך הבטיחו לנו, יעלו סוף סוף הטרקטורים על השטח המיועד בצומת הנגב ויתחילו בעבודות תשתית להקמת עיר הבה"דים. מצטער שאני כל כך סקפטי, אדוני, אבל עד שלא אראה בעיניים את הטרקטור בצומת הנגב, אני מתקשה להאמין שבשנה הבאה לא יתקיים שם טקס נוסף של הנחת אבן פינה.

אגב, המזכיר האחרון שלך, פרופסור זאב צחור שעומד היום בראש מכללת ספיר, מסרב להשתתף בטקסים של אבני פינה בנגב. מניסיונו המר הוא למד שלא יוצא מהם כלום. הוא מקיים במכללה שלו רק טקסים של גזירת סרטים שחונכים בניינים שיש להם אבנים לא רק בפינה.


אבל שלא תבין לא נכון, מר בן גוריון, אני דווקא אופטימי. לא הכול צהוב בסיפור של הנגב. יש ישובים חדשים, יש יוזמות מקומיות של תושבים פטריוטים, אפשר עדיין למצוא בהרבה פינות בנגב מנות גדושות של חלוציות וערבות הדדית, והמנהיגות המקומית הולכת ומפנימה בהדרגה שעליה לעשות יותר בעצמה, ופחות לצפות מהשלטון המרכזי.


מר בן גוריון, אתה זה שהכרזת: "בנגב ייבחן העם בישראל". אם פחות מעשרה אחוזים מהאוכלוסייה גרים היום בנגב שמהווה חצי משטחה של ישראל, זה אומר שבינתיים נכשלנו במבחן. אבל אם אפשר להניח פעמיים אבן פינה, אז אולי אפשר גם לגשת למועד ב במבחן הנגב.


מקווה שהפעם נצליח

אלישיב רייכנר, ירוחם.