מי הוא היהודי הראשון שזכה בפריימריז בארה"ב?

ברני סנדרס הוא המועמד היהודי שניצח את הילארי קלינטון בפריימריז בניו המפשייר. האם הוא ישיב למחנה הדמוקרטי את הקול היהודי?

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 10/02/16 11:30 א באדר א'

מי הוא היהודי הראשון שזכה בפריימריז בארה"ב?
Crush Rush / Shutterstock.com, צילום: Crush Rush / Shutterstock.com

המירוץ לבחירות לנשיאות ארצות הברית כבר החל, ובעוד פחות משנה, בחודש נובמבר, יוכרז מי עתיד להחליף את הנשיא ברק אובמה, שיסיים כהונה של 8 שנים. בפריימריז שהתקיימו במדינת ניו המפשייר, זכה המועמד היהודי ברני סנדרס, שהוא המועמד היהודי הראשון שזוכה בבחירות המקדימות.

לאחר שנספרו הלילה כ-90% מהקולות בבחירות המקדימות בניו המפשייר, ולאחר פרסום התוצאות הראשוניות, הילרי קלינטון הודתה בהפסדה לסנדרס ואף בירכה אותו על נצחונו.

סנדרס המנצח צייץ בטוויטר: "כשאנו מאוחדים, אנו מנצחים!", נכתב. הוא אף הכריז כי נצחונו הוא "מסר לוול סטריט ולוושינגטון, כי הממשלה שייכת לעם ולא רק לעשירים". בנאום הניצחון שנשא, קרא: "יחד, שלחנו מסר שיהדהד מוול סטריט לוושינגטון, ממיין לקליפורניה, כי הממשלה של ארצנו האדירה שייכת לעם, ולא רק לקומץ תורמים עשירים".

(צילום: CJ Hanevy / Shutterstock.com)

סנדרס נולד בבברוקלין שבניו יורק, בשכונה יהודית גדולה. אביו, נולד בפולין למשפחה יהודית, ובגיל 17, היגר לארצות הברית. אמו, נולדה בניו יורק לזוג מהגרים יהודים מפולין ורוסיה. כל בני משפחת אביו נרצחו במהלך השואה בפולין. משפחתן, הייתה בת למעמד בינוני-נמוך והדאגה לפרנסה הייתה דבר שבשגרה. סנדרס טען כי כך ניטעה בו תועדה חזקה, שהובילה אותו לסוציאליזם.

באופן קבוע ולמשך שנים רבות, היה הקול היהודי האמריקאי שייך למפלגה הדמוקרטית. אך עם זאת בשנים האחרונות, נראה כי תמיכתו של הנשיא הדמוקרטי המכהן ברק אובמה, בפתרון שתי המדינות, גרם לזליגת קולות של יהודים לטובת המחנה הרפובליקני. כעת, נראה כי המועמד החדש של המפלגה הדמוקרטית עשוי להחזיר חלק מהקולות היהודים שנעלמו.