מחיים תחת אש- לארץ הקודש

הסבתא הסתירה את יהדותה, זוג שתיקן רכבות תחת אש וגם: אלו ערים מועדפות על העולים.257 עולים מאוקראינה הגיעו לישראל. ברוכים הבאים

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/03/16 15:46 כ באדר ב'

מחיים תחת אש- לארץ הקודש

היום (רביעי) נחתו בישראל שתי טיסות מיוחדות מאוקראינה עם 257 עולים חדשים, חלקם הגדול פליטים מאיזורי הלחימה במזרח המדינה. בין העולים, סרגיי, שהגיע עם רעייתו אולנה ובנם דוד. אמו, אלה, אשר ליוותה אותו לטיסה, וסבתו המנוחה, לידה - שתיהן ניצולות שואה. סרגיי סיפר כי לאחר השואה שינתה סבתו את שם משפחתה מ"מנדלייב" ל"מיכאליב" וכן את שמה הפרטי מ"איטה" ל"לידה" במטרה להסתיר את זהותה כיהודייה, מתוך חשש לחייה ולחיי משפחתה. "תודה לא-ל שאנו עולים למדינה בה אדם יכול להיות גאה ביהדותו" הפטיר סרגיי.

יחד איתו בטיסה הגיעו גם רומן וויקטוריה, זוג צעיר בשנות ה-30 לחייו. בני הזוג, שניהם חשמלאים בהכשרתם שעבדו בחברת הרכבות האוקראינית, החליטו לעשות עלייה לאחר שנאלצו בשנתיים האחרונות לתקן רכבות באיזורי לחימה סביב העיר דונייצק תחת הפגזות כבדות וחילופי אש בין הבדלנים הרוסים לכוחות האוקראינים.

לפני שעלה לטיסה, רומן סיפר כי "כאשר נאלצנו לתקן את מערכות החשמל ברכבות תחת אש, לא ידענו האם נשוב הביתה בחיים". רומן הוסיף כי "המלחמה הובילה אותנו להכרה שעלינו לקבל החלטה לגבי העתיד שלנו. ההחלטה שקיבלנו היא לעלות לישראל. מאחר שאנו יהודים, אנו חשים שזה טבעי שנייחל לחיים טובים יותר בישראל". יחד עם רומן וויקטוריה עלו גם שני ילדיהם, וולדיסלבה ואיוואן.

העיר המועדפת על העולים הינה חיפה, בה עתידים להשתקע 46 עולים. ערים נוספות אליהן יגיעו רבים מהעולים הן: אשדוד, אשקלון, בת ים, באר שבע, אילת, נהריה, נתניה, פתח תקווה, קריית ים, ראשון לציון ותל אביב - המשותף לרובן הוא קיומם של קהילות גדולות של דוברי רוסית באיזורים ושיתוף פעולה של הרשויות המקומיות בקליטתם של העולים.

לדברי רבים מהעולים, מלבד הלחימה עצמה גם המצב הכלכלי התדרדר קשות, מה שהופך את פרנסת משפחותיהם לקשה מאוד. לאור מצבם הכלכלי של העולים, הקרן לידידות מסייעת להם במענקים מיוחדים בסך 1,000 דולר לכל עולה בוגר ו-500 דולר עבור כל ילד, בנוסף למימונה של הטיסה ארצה. תמיכות אלה של הקרן באות כתוספת לסל הקליטה ולהטבות להן זכאים העולים מטעם משרד הקליטה. עוד לפני הגעתם ארצה, הקרן דואגת לקליטתן של כל משפחות עולים ברשויות המקומיות המתגייסות ללוות את העולים תוך מציאת דיור ומקומות תעסוקה בעבורם וממשיכה ללוות את המשפחות גם לאחר קליטתן בבתיהן החדשים.

הרב יחיאל אקשטיין, נשיא הקרן לידידות, אמר כי "היום הוא יום חגיגי ומרגש בו מגיעים 260 יהודים בעלייה לישראל. העלייה היא הגשמת החזון הציוני ומנוע מרכזי בפיתוחה החברתי והכלכלי של המדינה. בין העולים המגיעים אתנו יש רופאים, מהנדסים, מורים ואיתם ילדים וצעירים אשר ישתלבו במהרה בחברה ויחזקו אותה. לצערי, המצב באוקראינה מוסיף להיות קשה והקושי הכלכלי אינו מאפשר ליהודים לתת תקווה לעתיד טוב לילדיהם. לכן העלייה לישראל היא הצלה, גם מבחינה חומרית וגם מבחינה רוחנית".