מחטף? בצל המבצע מתכוונים בכנסת להעביר חוקים שנויים במחלוקת בנושאי דת ומדינה

ביום האחרון במושב הקיץ של הכנסת, ובצל הלחימה בדרום מתוכננים לעלות לקריאה ראשונה שני חוקים שנויים במחלוקת – חוק הפונדקאות וחוק ועדת ביקורת לרבני ערים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/07/14 19:51 ב באב התשעד

מחטף? בצל המבצע מתכוונים בכנסת להעביר חוקים שנויים במחלוקת בנושאי דת ומדינה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

האם חברי כנסת מנסים לעשות מחטף בצל הלחימה בדרום ולהעביר חוקים שנויים במחלוקת? כך לפנות נראה מלו"ז הדיונים במליאה שיתקיימו מחר.

מחר (ד'), היום האחרון של מושב הקיץ של הכנסת, יעלו שני חוקים שנויים במחלוקת לקריאה ראשונה במליאת הכנסת. החוקים, חוק הפונדקאות וחוק ועדת ביקורת לרבני ערים, הינם חוקים אשר נידונים במשך חודשים רבים, וכעת, בצל הלחימה בדרום, אמורים לעבור בקריאה ראשונה ללא ביקורת ציבורית מצד חלק מהציונות הדתית.

כזכור, חוק הפונדקאות הוא חוק המבקש בין היתר להרחיב את מעגל הזכאים לביצוע פונדקאות, כך שגם נשים וגברים ללא בני זוג יוכלו לבצע את ההליך בישראל בתשלום. נוסף על כך, מוצע להרחיב מעגל האימהות הנושאות כמפורט בהצעת החוק וכן להסדיר את האפשרות לביצוע פונדקאות מחוץ לישראל באופן עצמאי או באמצעות חברות תיווך שיוכרו על ידי שרי הבריאות והמשפטים. החוק זכה בעבר להתנגדות נחרצת של חברי הבית היהודי, זאת למרות שעל פי טענות חלק מהמעורבים בציונות הדתית, החוק מאפשר גם להתמודד עם בעיות כגון סחר בנשים ועל כן יש מקום להעבירו.

חוק ועדת ביקורת לרבני ערים הינו חוק פחות שנוי במחלוקת, אך יחד עם זאת ניכר כי חברי כנסת מנסים להעבירו ללא ביקורת ציבורית בצל הלחימה. על פי הצעת החוק מוצא לאפשר כי השר לשירותי דת יהיה רשאי, לאחר התייעצות עם נשיא מועצת הרבנות הראשית, למנות וועדת בדיקה להעברת רב עיר מכהונתו לפני תום הכהונה, אם קיים חשש שרב העיר אינו ממלא את תפקידו כהלכה.

יש לציין כי בעוד שחוק ועדת ביקורת לדין משמעתי לרבני ערים הינו חוק שעל פניו הינו מקובל, שכן מדובר בסופו של דבר ברבנים שאינם ממלאים את תפקידם כהלכה, גורמים המזוהים עם הזרם החרד"לי מותחים ביקורת על המהלך וטוענים כי מדובר בניסיון מצד שרת המשפטים ציפי לבני לסתום פיות, זאת על רקע התבטאויות שנויות במחלוקת מצד רבנים בכירים בציונות הדתית כדוגמת הרב יעקב אריאל.