מועצת יש"ע: ההתיישבות ביהודה ושומרון איננה נטל כלכלי

במועצת יש"ע פרסמו נייר עמדה בו מובהר כי הטענות הגורסות כי ההתיישבות ביהודה ושומרון הינה נטל כלכלי אינן אלא "טענות דמגוגיות וחסרות בסיס"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 01/08/12 14:24 יג באב התשעב

מועצת יש"ע: ההתיישבות ביהודה ושומרון איננה נטל כלכלי
מועצת ישע, צילום: מועצת ישע

במועצת יש"ע הודפים היום (רביעי) טענות שפורסמו באחרונה באמצעי התקשורת השונים, בטענה כי ההתיישבות ביהודה ושומרון הינה "נזק כלכלי לישראל", הגוררת הוצאות ניכרות המהוות נטל על החברה הישראלית.

בנייר עמדה שפורסם היום על ידי המועצה, נטען כי "בחינת ההתיישבות בארץ ישראל רק בעיניים כלכליות מעמידה את 120 שנות הציונות באור מגוחך. זה לא היה "נכון כלכלית" להקים את מדינת ישראל וגם לא את ההתיישבות בנגב ובגליל. מלבד זאת, בדיקה של העובדות מגלה שטענות אלה לא רק דמגוגיות, אלא פשוט חסרות בסיס".

על פי מועצת יש"ע, "בעשור האחרון מדינת ישראל לא משקיעה ביהודה ושומרון השקעות עודפות ביחס לשאר אזורי הארץ ולצערנו יש ירידה בהשקעות המדינה בתשתיות למגורים ופרויקטים ציבורים ביש"ע". במועצה מציינים כי עד שנת 2009 ירדו תקציבי הממשלה ביש"ע ביותר מ50% למרות קצב הגידול המהיר של האוכלוסייה ביהודה ושומרון שעומד על 5% בשנה, יותר מפי 2 מהגידול הממוצע במדינת ישראל. "עיקר הגידול הוא באוכלוסייה הצעירה - זוגות צעירים וילדים, כך שבכל שנה גדל מספר הילדים שעולים לגנים ולכיתות א'. נתון זה מחייב את המדינה בהרחבת מוסדות החינוך והרווחה בהתאם לקריטריונים הנהוגים בכל המדינה. למרות זאת גני ילדים רבים וכיתות לימוד ביש"ע נמצאים עדיין במבנים יבילים זמניים", צוין.

כמו כן נטען כי חלק גדול מהתקציב המועבר לרשויות ביהודה ושומרון עבור חינוך משמש בכלל עבור הסעות ממוגנות ירי. "המדינה מחייבת את הרשויות להשתמש בהסעות אלו עבור התלמידים בעקבות הסכמי אוסלו ולאור הטרור שהחריף מאז שנת 2000", מסבירים במועצה, ומציינים מלבד זאת כי תקציבי משרד הפנים ניתנים על פי קריטריונים ברורים הנמדדים בהתאם לניהול התקין של המועצות, עמידה באחוזי גביית ארנונה ותשלומים אחרים, והצרכים הביטחוניים המיוחדים של הרשויות הנובעים מהמצב המיוחד ביש"ע. "תקציבים אלו משמשים לאספקת צרכיהם הבסיסיים של התושבים וניתנים להם על פי מפתח החלוקה המקובל ביתר אזורי הארץ", נטען.

גם לתושבים עצמם אין הטבות מיוחדות, לפי מועצת יש"ע. "תושבי יהודה ושומרון משרתים במילואים, עובדים במגזר הפרטי והציבורי, משלמים מס וממלאים את כל חובותיהם כלפי המדינה, ובכך מסייעים לפיתוח הכלכלי בישראל. לעיתים אפילו יותר מאזורים אחרים במדינה. זו פרופגנדה זולה להאשים אותם בכך שהם חיים על חשבון הציבור", קובעים במועצה ומדגישים כי ההטבה היחידה ממנה נהנים תושבי יהודה ושומרון היא הנחה בתחבורה ציבורית "שנועדה לעודד תושבים לנסוע באוטובוסים ממוגני ירי וכך לחסוך עלויות מיגון של רכבים פרטיים. בכל פריפריה ניתן למצוא סוג של הטבה או עידוד המתאימים לצורכי המקום - וביש"ע אלה האוטובוסים הממוגנים".