מוטי יוגב אוסף חתימות להצבעה חשאית בועידת החוקה

ח"כ מוטי יוגב שלח מכתב לכל חברי מרכז הבית היהודי בו ביקש שאשרו בטופס חתום את חתימתם על הצבעה חשאית בנוגע לחוקה. אם מתנגדי החוקה יגיעו לשישית מהקולות יוכלו לקיים הצבעה חשאית בניגוד לרצון בנט

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 08/09/14 13:41 יג באלול התשעד

מוטי יוגב אוסף חתימות להצבעה חשאית בועידת החוקה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

מגבירים את הלחץ. חבר הכנסת מוטי יוגב שלח מכתב לכל חברי מרכז הבית היהודי וביקש מהם לחתום על טופס מקדים בו הם מצהירים כי הם מעוניינים בהצבעה חשאית על אישור חוקת הבית היהודי ביום רביעי הקרוב.

גורמים בבית היהודי עמם שוחחנו בימים האחרונים מציינים כי למרות שבאופן גלוי חתמו על הצהרות כי הם תומכים בחוקת בנט, הדבר נעשה מלחץ של חברי הסיעה, ואם ההצבעה תהיה חשאית הם יצביעו נגד החוקה. “אנחנו לא יכולים לרשות לעצמנו להפסיד תקציבים וכוח. אם ההצבעה תהיה חשאית נוכל להצביע על פי רצון שלנו בלי לחץ".

הויכוח הוא בשאלה האם ההצבעה תיערך באופן גלוי בלבד - בעזרת פתקים בעד ונגד בהצבעה אחת, בהצבעה חשאית, בה לא יוכלו להפעיל לחץ על חברי המרכז, או בהצבעה שמית - כשכל אחד יאלץ לומר באופן פרסונלי האם הוא בעד או נגד החוקה. מכיוון שבהצבעה שמית ניתן ללחוץ על חברי המרכז, אשר רבים מהם תלויים בתקציבים מטעם הבית היהודי, אוספים אנשי בנט ואיילת שקד חתימות מחברי המרכז לצורך הצבעה שמית.

ההצבעה תיערך בסופו של דבר באופן הבא: אם לא יצליחו מתנגדי החוקה לקבל שישית מחתימות חברי המרכז החוקה תיעשה כפי הנראה באופן גלוי - הצבעה בעד והצבעה נגד בעזרת פתקים. אם יקבלו מתנגדי החוקה שישית מחתימות חברי המרכז הם יוכלו לקיים בחירות חשאיות, אם אנשי בנט ושקד יקבלו שישית מהחתימות הם יוכלו לקיים הצבעה שמית - פרסונלית, ואם יהיה תיקו בין הצדדים ושניהם יקבלו שישית מהקולות בית הדין של התנועה יכריע בנושא ויקבע איזו שיטת הצבעה תתקיים - גלויה, שמית או חשאית.

גורמים המתנגדים לחוקה החדשה אמרו ל'כיפה' כי "אם תהיה הצבעה חשאית יהיו הפתעות". על פיהם הם קרובים להשגת החתימות הנדרשות, כשמדובר כרגע על כ-200 חתימות - שישית מכלל חברי מרכז הבית היהודי.

חבר הכנסת מוטי יוגב מצידו מציע כי החוקה תידחה למשך שלושה חודשים ושיוגשו הסתייגויות לחוקה באופן גלוי לחלוטין. “בשיטה שנעשתה הפעם אנשים לא יודעים האם ההסתייגויות שלהם התקבלו או נדחו ומדוע. אנחנו מציעים לצאת מהדיון הסגור לדיון פתוח. שהכל יהיה שקוף.

יוגב מבקש לאפשר בחירת ועדה מתמדת שמורכבת באופן דמוקרטי. הניסיון של אנשי בנט כרגע הוא לאשר באופן ישיר את ועדת החוקה כועדה מתמדת ויוגב מצידו מבקש שיערכו בחירות בהן יבחרו גם אנשי ועדת החוקה אבל גם אנשים מבחוץ. ל'כיפה' נודע כי גם יוני שטבון וגם מוטי יוגב הגישו את מועמדותם לתפקיד.

"אני מציע שהועדה המתמדת שתיבחר כדין כפי החוקה שבתוקף באופן חשאי ואישי על ידי כלל חברי המרכז, תדון ותציע נוסח חוקה למרכז תוך 3 חודשים. לאחר שתשלח את החוקה להערות לכלל החברים, תאפשר הידברות ותחזק אמון ציבורי רחב בתהליך ובתוצאותיו, במפלגת הבית היהודי על כל מרכיביה. יחד, נביא גם בשורה לעם ישראל כולו", כתב יוגב במכתבו לחברי המרכז.