מוזיאון חדש יוקם בגוש עציון

מרכז מבקרים שיהפוך למוזיאון יספר את סיפור היישובים שהוקמו בגוש עציון טרם קום המדינה, את נפילתם במלחמת העצמאות ואת הקמתם מחדש לאחר מלחמת ששת הימים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 15/05/14 14:00 טו באייר התשעד

מועצת גוש עציון יבנו בשנה הקרובה מוזיאון אשר יחליף וירחיב מרכז מבקרים קיים. המוזיאון, שיספר את סיפור היישובים שהוקמו בגוש עציון בתחילת שנות ה-20 של המאה שעברה ונחרבו במהלך מלחמת העצמאות, ואת סיפור הגבורה בהקמתם המחודשת של ישובי גוש עציון לאחר מלחמת ששת הימים, יוקם על בסיס מרכז מבקרים קיים שבמרכזו בונקר היסטורי שהיה המעוז האחרון שנפל בידי הירדנים ב-1948. במסגרת עבודות ההרחבה והפיתוח המחודשים ישופץ מרכז המבקרים והאודיטוריום, ותחודש התצוגה הכוללת מיצג חדש שיספר את תולדות ההתיישבות היהודית בגוש עציון.

המוזיאון החדש יחולק לשלושה אגפים. באגף הראשון יפעלו תחנות אינטראקטיביות, בהן יאזינו המבקרים לסיפורים אישיים אודות המייסדים והמגנים של גוש עציון וילמדו אודות התגלגלות האירועים שהובילו לכניעת המגנים. אל האגף השני יגיעו המבקרים דרך תעלות קשר ששימשו בעת המלחמה, בחדר יוקם אודיטוריום בו יוקרן סרט המבוסס על מכתבים שכתבו לוחמים שנשארו בגוש עציון אל משפחותיהם שפונו לירושלים. משם יובלו המבקרים אל תוך הבונקר שבו הסתתרו מגני כפר עציון ובו יצפו בסרט על שיבתם של ילדי כפר עציון אל גוש עציון המתחדש לאחר מלחמת ששת הימים (1967). אגף אחרון יוקדש לתערוכה על גוש עציון במאה ה-21 לצד הישגי האזור, הממחישים את המחויבות של המתיישבים לאדמתם.

בנוסף יוקם אולם המוקדש לזכרו של במל אוריאל פרץ ליבראנט ז"ל. אוריאל היה מפקד טנק שנפל בתמרון צבאי ברמת הגולן (2009) וחבריו ומשפחתו החליטו להקדיש את האולם לזכרו.

בניית המוזיאון צפויה להימשך כשנה, והיא תוסיף עוד 750 מ"ר למבנה הקיים. עלות הפרוייקט נאמדת בכחמישה עשר מיליון ₪. שותפים לפרוייקט: משרד הביטחון אגף הנצחה, משרד התיירות, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, קק"ל, JNF, המועצה לשימור אתרים, עמותת בני כפר עציון, קיבוץ כפר עציון, וקרן גוש עציון.

דוידי פרל ראש המועצה האזורית גוש עציון: "בנייתו של מרכז המבקרים החדש היא ציון דרך בבנייתו של גוש עציון. חזרנו לגוש עציון על מנת להישאר בו לנצח ולבנות אותו. החיזיון החדש הוא סיפור מורשת שיש להנחיל לחברה הישראלית וביטוי לאחיזתנו הנצחית באדמת ארץ ישראל. תודה רבה לכל שותפנו למיזם".

מנהל בית ספר שדה כפר עציון, ירון רוזנטל: "לפני כשבע שנים, במסגרת עבודת המיתוג של גוש עציון כבית ישראלי, עלה הצורך לפתוח מרכז מבקרים בכפר עציון אשר ינחיל את מורשת תש"ח. מרכז המבקרים יוקם בסמוך לבית ספר שדה כפר עציון אשר הפך בשנים האחרונות לבית ספר שדה הגדול בארץ"

גד כהנא מנכ"ל תיירות גוש עציון: "זהו רגע מרגש ומשמח לראות שהחזון קורם עור וגידים. הנחלת המורשת וחיזוק העוגן ההיסטורי והתיירותי שלנו לגוש עציון. אני בטוח שמרכז המבקרים יגדיל משמעותית את התיירות הנכנסת לגוש עציון. מדובר במבנה שנבנה בסטנדרטים גבוהים במיוחד וזה חלק מהייחודיות שלו, אבל הציפייה האמיתית שלנו היא ליום בו נחנוך את החיזיון ונפתח אותו לציבור שיבוא ויתחבר לגוש עציון"