מדוע ביחידה להנצחת החייל מתעקשים שינאי לא נפל בקרב?

רעייתו של ינאי וייסמן הי"ד נאבקת שעל המצבה יכתב כי ינאי נפל בקרב ולא בפיגוע. כעת מסתבר כי חיילים אחרים במצב דומה כן זכו לתואר

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 07/03/16 17:59 כז באדר א'

מדוע ביחידה להנצחת החייל מתעקשים שינאי לא נפל בקרב?
פייסבוק, צילום: פייסבוק

הבוקר (ב') פורסם ב'כיפה' כי אשתו של ינאי וייסמן, שנהרג תוך כדי מאבק במחבלים בסניף רמי לוי בשער בנימין, מבקשת כי יוכר כחלל שנפל בקרב ולא כחייל שנפל בפיגוע. בפוסט מרגש שפרסמה, רעייתו של ינאי, יעל, כתבה כי הנוסח שהחליטו בצה"ל לכתוב על המצבה לפיו ינאי "נפל בפיגוע חבלני", איננו הולם את שאירע.

יעל מבקשת מהיחידה להנצחת החייל שבנוסח שירשם על המצבה יוסיפו את המילה 'קרב', שכן לדבריה ינאי נלחם עד הרגע האחרון במחבלים. "הייתי שם לצדך שניות לפני שרצת להציל חיים!!! איש לא תיחקר אותי ומעניין את מי כן תחקרו. כי מספיק היה לשמוע אותי, את עדי הראיה שהיו במקום או לצפות במצלמות האבטחה שתיעדו את האירוע, די בכך כדי לקבוע כי נפלת בקרב" כתבה יעל בעמוד הפייסבוק שלה.

"ואם זה לא היה קרב אז מהו קרב? שנינו יודעים כי איש לא קרא לך להסתער בשעה שעמדנו ביחד עם נטע הקטנה. היית חסר כל אמצעי הגנה או התקפה ורצת בלי היסוס כי היו צריכים אותך. רצת, חתרת למגע כפי שמצופה מלוחם בצבא ההגנה לישראל. אז מעניין אותי מי ערך את התחקיר ועד כמה אטומה יכולה להיות המערכת" הוסיפה בסטטוס שגרף אלפי שיתופים ברשת.

ההתעקשות של היחידה להנצחת החייל ללא ברורה. שכן ישנם לוחמים נוספים שנהרגו בפיגועים, ובכל זאת על מצבותיהם נכתב כי הם נפלו "בקרב". לדברי אבנר פורת, הוא פנה ליחידה להנצחת החייל והצביע על מספר הרוגי פיגועים, שהוכרו כחללים שנפלו בקרב, למרות שנרצחו בפיגוע.

קברו של דוד דלארוזה ז"ל

כל למשל במקרה של אלקנה גובי, שהיה חייל בחופשת שבת ותושב נווה דקלים, ונהרג בזמן שניסה להסתער על מחבלים, למרות שהיה מדובר בנסיעה אזרחית ולבסוף נהרג בשוגג ע"י חיילי צה"ל. כך גם דוד דלרוזה הי"ד שהיה חייל שנסע באוטובוס מהצפון לירושלים. בעוקף יריחו נזרק עליו בקבוקי תבערה ('פיגוע חבלני'). למרות שיכל להציל את עצמו, ניסה להציל את רחל וייס ושלושת ילדיה. הוא נפגע מהאש והעשן ונפטר לאחר מספר שבועות. גם על המצבה שלו - "נפל בקרב".

למרות פנית כיפה מהיחידה להנצחת החייל טרם נמסרה תגובה.