מגרשים את המגורשים: מגורשי קטיף נזרקים מהקרווילות

8 שנים לאחר יישום ההתנתקות, דורשת המדינה ממשפחות המפונים להסתלק בתוך חודש מאתרי הקרווילות. מי שנותרו שם הם משפחות מעוטות אמצעים שלא מסוגלות לממן לעצמן חלופה אחרת

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 27/01/13 17:17 טז בשבט התשעג

8 שנים לאחר שגורשו מבתיהם אל ישובי הקרווילות, התבקשו המגורשים לפנות תוך חודש את הקרווילות: לכיפה נודע כי בימים האחרונים קיבלו מגורשי גוש קטיף שעודם שוכנים באתרי הקרווילות מכתב ממנהלת תנופה בו הם מתבקשים לפנות את הקרווילות בהם הם גרים זאת בטענה שלא רכשו קרקע לבנייה או דירה במועד שהוקצב להם.

לאחר תכנית ההתנתקות מעזה הקצתה מדינת ישראל אתרי הקרווילות לשכן בהם את המפונים, אולם הגבילה את זמן שהותם בתנאים ובכך שיביעו כוונה לעזוב את מקום המגורים הזמני, וירכשו קרקע לבנייה. רבים מתושבי גוש קטיף אכן עזבו בכוחות עצמם את אתרי הקרווילות אולם עד היום נותרו שם משפחות אשר אין באפשרותן לרכוש קרקע, דירה או אף לשלם שכירות. מלבד מצבם הכלכלי הירוד רבות מן המשפחות נמצאות במצב משפחתי רעוע כמו גירושים, מחלות נפש ועוד תופעות אשר מיוחסות לטראומה מהגירוש מבתיהם.

משרד השיכון והבינוי הציע למפונים לעבור ולהתגורר בבנייני הדיור הציבורי שבעיר אשקלון ואף להעניק להם סכם של כ-1500 שקלים על חודשי ההמתנה לשיכונם שם. "מדובר על משפחות שחיי הקהילה הם אלה היחידים שמחזיקים אותם כמשפחות מתפקדות", אומר לכיפה אחד מתושבי הקרווילות, "המשפחות אינן מסוגלות להתפזר בין פרויקטי הדיור הציבורי. משמעות פירוק הקהילה היא פירוק המשפחות. מה גם שהדיור הציבורי ממקום בשכונות מצוקה השונות מאוד מאופי תושבי גוש קטיף המגורשים שם לא יוכלו לשרוד".

בנוסף לכך, הגיע לכיפה מידע כי אם חד הורית לילד אשר ביקשה לעבור אל מגורי הדיור הציבורי של משרד השיכון, קיבלה מכתבה הדוחה את בקשתה. את בקשתה של האם חד הורית דחה משרד הבינוי השיכון בשל העובדה כי "נוכח מחסור בדירות השיכון הציבורי מיועדות דירות אלה בראש ובראשונה למשפחות גדולות שלהן 3 ילדים ויותר 'מחוסרות דירה' כהגדרתנו".

יש לציין כי מהלך זה של מנהלת תנופה נעשה בהתאם להחלטת הממשלה 1633 לפיה המנהלת רשאית להעניק דיור בקראווילות רק למשפחות אשר רכשו "מגרש הסכםהסדר העתקה". מכיוון שהמשפחות שנותרו באתרי הקרווילות לא ביצעו רכישה כזאת עקב מצבם הכלכלי הן נקראו לפנות את בתיהם עד לתאריך 28.02.13, עוד חודש ויום.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il