'מבוי סתום' ליועמ"ש: מנע מינויו של הדיין מש"ס

הדיין יצחק אלמליח שמועמד מטעם ש"ס לבית הדין הגדול, קיבל הערה בתיקו מנציבת קבילות השופטים על שעמד בראש הרכב שנתן גט לאשה בעלת צרכים מיוחדים ב'הליך רמיה', כל זאת רק בגלל שאחד הדיינים בבית הדין היה קרוב משפחה של הבעל

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/07/16 17:58 ו בתמוז התשעו

'מבוי סתום' ליועמ"ש: מנע מינויו של הדיין מש"ס
flash90, צילום: flash90

בזמן שכולם דנים בשליש שמגיע לבית היהודי במינוי הדיינים ולמה הם 'פסולים', במבוי סתום דווקא חוששים מדיין אחד שאמור להיבחר על ידי ש"ס. רגע לפני כינוס הועדה למינוי דיינים, 'מבוי סתום' פנו ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה: מנע מינוי הדיין הרב יצחק אלמליח לאחר שבעבר עמד בראש הרכב שנתן גט לאישה בעלת צרכים מיוחדים ב'הליך רמיה' וזכה להערה בתיקו האישי על ידי נציבת קבילות השופטים טובה שטרסברג כהן.

הועדה למינוי דיינים שתתכנס הערב צפויה להביא לבחירתם של שישה דיינים לאחר שאמש הגיעו הצדדים להסכמות ביניהם. אחד הדיינים שאמורים להיבחר מטעם ש"ס במסגרת הדיל הוא הרב יצחק אלמליח. בעקבות הכוונה למנות אותו פנתה מנכלית ארגון מבוי סתום עו"ד בתיה כהנא דרור במכתב דחוף ליועמ"ש בדרישה לפסול את מינויו של אלמליח לבית הדין הגדול.

במכתב כותבת כהנא דרור "כידוע תפקידו של דיין בית הדין הגדול הנו תפקיד בעל השפעה רבה על הציבור בישראל, ומקביל לתפקיד שופט בבית המשפט הגבוה לצדק. וזאת בשל החוק הקיים בענייני נישואים וגירושין המקנה סמכות בלעדית לבתי הדין הרבניים בנושאים הללו".

לדברי כהנא דרור, נגד הדיין אלמליח קיימת הערה בתיקו האישי, עקב תלונה אשר נמצאה מוצדקת על ידי השופטת שטרסברג כהן נציבת קבילות השופטים דאז, בפרשת סידור גט ב"הליך רמיה" לזוג בעל צרכים מיוחדים, שלתומו סבר כי הוא חותם על טפסים לדיור ציבורי ולבסוף האישה מצאה עצמה מגורשת.

מדובר באחת מפרשיות השחיתות החמורות ביותר בתולדות בתי הדין הרבניים אשר בעקבותיה מונע קידומו של הרב דומב לאב"ד והערות אישיות נכתבו בתיקם של כל חברי ההרכב בראשו עמד הרב אלמליח".

מעיון בהחלטת נציבת קבילות הציבור בהתנהלותו של אלמליח וחבריו עולה תיאור מצמרר של דייני בית הדין המגוייסים מול אישה בעלת צריכים מיוחדים שמתמודדת נגד אבי בעלה שמקושר לבית הדין וזוכה לתהליך חפיף מהיר העומד בניגוד לכל הקריטריונים. כך לדוגמא לאחר שאבי הבעל החליט לפרק את הנישואין הוא פנה למחותנו שהיה גיס של אחד הדיינים בבית הדין על מנת שיאיץ את התהליך.

בשלב הזה החלה שרשרת מחדלים של בית הדין, כאשר מחותנו של אבי הבעל הגיש לדיין בשם דומב (גיס שלו) טופס בקשה ריק החתום בחתימה שהתבררה כחתימה שלו עצמו.

בהמשך פתח הדיין תיק גירושין שלא נמצא בו שום יפוי כח ואף שילם את האגרה בהמחאה אישית. בנוסף, איש לא בדק את פרטי המעורבים, לא נערך אימות חתימות כלשהן, ולא נעשה בירור כתובתם של בני הזוג שהיו בסמכות שיפוט של ירושלים ולא של תל אביב בו התבצע הדיון בראשות הרב אלמליח. במהלך הדיון אף הציג עצמו מחותנו של אבי הבעל כדוד של האישה ולמעשה היא כלל לא הייתה מיוצגת. בנוסף הגט סודר בניגוד לנהלים מבלי שהיה פסק דין חתום בפני מסדר הגט ומבלי שהיה פרוטוקול מודפס וחתום.

בצורה חריגה אף הורה הדיין דומב לספרא דדיינא להוציא פסק דין מהמחשב לפי קוד. הדבר נעשה מבלי שהתיק נבדק ומבלי שהספרא דדיינא ראה את הפרוטוקול. יתרה מכך, הפורוטוקול בכתב יד אף אינו תאם את פסק הדין.

בנוסף לכך כאשר פנה דומב (גיס של מחותנו של אבי הבעל) פעם נוספת לאלמליח להקדמת סידור גט, אלמליח עשה זאת מבלי לבדוק דבר.

השופטת כתבה בדבריה: "התרשמותנו הברורה מדברי הדיינים היא שכל אחד מאלה שבא במגע עם בנ הזוג, נוכח לדעת שמדובר באנשים בעלי צרכים מיוחדים. כך התרשמנו גם אנו במהלך פגישתנו. למרות זאת איש מהדיינים המעורבים לא סבר שיש מקום לוודא שהאשה מבינה את ההליך הגורלי שמתנהל, איש לא חשב על הצורך בייצוג לאשה, ולו על ידי קרוב משפחה שלה ולא על ידי בני משפחה של בעלה. כל זאת משום שהדיינים סמכו לדברים על הדיין דומב וטרחו למלא את מבוקשו".

לחצו על התמונה לקריאת המסמך המלא