מאות מורים מסרבים להוביל את סיורי התלמידים לחברון

בצעד חסר תקדים במערכת החינוך הישראלית, חתמו 260 מורים על עצומה המסרבת לשתף פעולה עם פרויקט "נעלה לחברון" אותו יזם שר החינוך, בטענה כי הביקורים בחברון מהווים צעד פוליטי "המנוגד לצו מצפוננו"

חדשות כיפה אורי פולק 06/02/12 10:39 יג בשבט התשעב

מאות מורים מסרבים להוביל את סיורי התלמידים לחברון
Tiviet ויקיפדיה העברית, צילום: Tiviet ויקיפדיה העברית

260 מורים מכל רחבי הארץ חתמו על עצומה חדשה, במסגרתה הם מצהירים כי אין בכוונתם לקיים פעילות חינוכית במסגרת פרויקט "נעלה לחברון", אותו יזם שר החינוך, גדעון סער. באופן חסר תקדים בתולדות מערכת החינוך הישראלית, החליטו המורים לסרב לשתף פעולה עם יוזמת שר החינוך לביקורי תלמידים בחברון, זאת בטענה כי מדובר ב"תוכנית פוליטית".

"אנו, מורות ומורים מכל רחבי הארץ, פונים אליך, שר החינוך גדעון סער, בשל המדיניות שמקדם משרדך בימים אלה", כותבים המורים במכתבם. הם מתארים כי בחודש פברואר 2011 הכרזת על תוכנית סיורים חדשה שתיקרא 'נעלה לחברון' וטוענים כי "כניסת התוכנית לבתי הספר עושה שימוש מניפולטיבי בתלמידים ובמורים שיהפכו בעל-כורחם לכלי משחק פוליטי. כאנשי חינוך, צו מצפוננו מונע מאיתנו להיות סוכנים של מדיניות זו".

במכתב הופץ באמצעות דואר אלקטרוני בין פורומים שונים של מורים, והוא נשלח אתמול לשר החינוך סער. בין החותמים על המכתב גם מספר מנהלי בתי ספר ומורים רבים מעשרות יישובים בישראל.

שר החינוך הגיב הבוקר למכתב המורים, ובראיון ל"קול ישראל" אמר כי "מי שמעביר את התוכנית הם מורי של"ח ולא דמויות פוליטיות. לא צריך לאזן אותם עם ארגון כמו שוברים שתיקה שסייע לדו"ח גולדסטון. זה שהסיורים האלה לא התקיימו במשך 40 שנה זה מחדל במערכת החינוך". סער טען כי המכתב כלל לא התקבל בלשכתו והוא ציין כי מדובר בקמפיין נגד המדיניות שלו. "אחד המורים האשים אותי בציונות. אתם מבינים. להיות ציוני הפך להאשמה", אמר סער.

רק בשבוע שעבר אמר שר החינוך כי בכוונתו להרחיב את סיורי התלמידים בחברון, כבר בתקופה הקרובה. תוכנית "ביקורים בארץ האבות" יצאה לדרך במרץ 2011, כפיילוט במחוז ירושלים. שר החינוך אמר היום כי לאחר כשנה של ביצוע הפיילוט, בכוונתו לפעול להרחבת התוכנית, כך שיתאפשר לבתי ספר מכלל המחוזות בארץ להשתתף בה. "ההיענות ליציאה לסיורים עד כה היא גבוהה, והיא נעשית על ידי בחירת בתי הספר המעוניינים בכך", טען שר החינוך.

לפני כשנה, במהלך ביקור שער בקריית ארבע ובמערת המכפלה שבחברון, הכריז השר סער על השקת תוכנית "נעלה לחברון", במסגרתו יפעיל משרד החינוך תוכנית של ביקורי תלמידים לחברון ומערת המכפלה. שר החינוך נענה בכך לבקשתו של ראש מועצת קריית ארבע חברון, מלאכי לוינגר שביקש שמשרד החינוך יפעיל תכנית של ביקורי תלמידים גם בחברון כפי שהמשרד מפעיל כיום לירושלים.