לראשונה: תלמידי ממ"ד שיגרו לווין לחלל לצורך ניסויים מדעיים

תלמידי בית הספר "תורה ומדע" מכפר סבא שיגרו לחלל בלון אשר יעביר נתונים אטמוספריים. מדובר על הפעם הראשונה בה משוגר לווין ניסוי שכזה מישראל במסגרת ניסוי מדעי של בתי ספר

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 11/09/13 10:19 ז בתשרי התשעד

לראשונה: תלמידי ממ"ד שיגרו לווין לחלל לצורך ניסויים מדעיים

לראשונה בישראל: תלמידים מבית הספר הממלכתי-דתי ”תורה ומדע“ בכפר סבא שיגרו בלון לחלל לצורך ביצוע ניסויים מדעיים. במסגרת הפרויקט היחידי מסוגו שוגר הלילה בלון אשר יניב נתונים אטמוספריים מעל ישראל לגובה של 120,000 רגל. הפרויקט של בית הספר תורה ומדע בכפר סבא מתבצע תחת הנחיתו של ד"ר תומס גודמן חוקר נאס"א לשעבר, בתמיכה ובשיתוף SpaceIL, סוכנות החלל הישראלית ו-Parket-4-u|polydoor.

מדובר על הפעם הראשונה בה משוגר לווין ניסוי שכזה מישראל במסגרת ניסוי מדעי של בתי ספר. בחודשים האחרונים תלמידים מכיתות יא' יב' עובדים על פרויקט הלוויין, שהשלב הראשון שלו הוא שיגור בלון המטאורולוגי עם קופסת הלוויין לחלל. השיגור התבצע בתיאום עם צה"ל ומנהל התעופה האזרחי בשטח המערבי הצמוד לעיר אופקים.

"צילום מסוג זה על גבי רקטה הינו הראשון בישראל", אומר חי חדד, מנהל בית הספר. לדבריו, "העשרה זו מרחיבה ומעשירה את אופקיהם של התלמידים ויוצרת חוויית למידה משמעותית. בבית ספר תורה ומדע לומדים בכיתה ז' אסטרונומיה , בונים רקטת מים, שעוני שמש וגידולי צמחים בתנאי חלל, בכיתה ח' לומדים התלמידים הנדסת רקטות ובונים רקטות עם מנוע אמיתי העשוי מדלק מוצק, רקטות אלו מגיעות עד לגובה של 1000 מטר. ובכיתה ט' לומדים הנדסת רקטות מתקדמת ומורכבת יותר ובונים בצוותים רקטה גדולה וכבדה משמעותית מאשר בכיתה ח' המגיעה לגובה של עד 2500 מטר. ולקראת סוף השנה ביום שיא משגרים את כל הרקטות שנבנו, במתחם המיועד לכך ליד מכון וייצמן".

שיגור הבלון לגובה של כ-40 ק"מ יאפשר ביצוע הניסויים כמו: מדידת אור, מדידת חום, מדידת לחות, מדידת לחץ ברומטרי ומדידת גלי קול. בלווין יוצבו 2 מצלמות מיוחדות שמטרתן לבדוק השפעת התנאים על אובייקטים שונים. מטרת הניסויים היא להזרים מידע של נתונים אטמוספריים מעל ישראל למאגר העולמי המטרואולוגי. במהלך שנת הלימודים ינתחו התלמידים יחד עם חוקרים מוסמכים את תוצאות הניסוי כהכנה לשלב הבא - שיגור הננו-לווין "קיובסאט" לחלל למסלול לוויני נמוך- 30,000 ק"מ.

"התרגשנו מאוד לקראת שיגור הבלון שהוא נקודת השיא של הפרויקט עליו אנחנו עובדים בשנתיים האחרונות ובייחוד לאורך החופש הגדול האחרון", מספר דביר מסמי תלמיד כיתה י"א, "השקענו שעות רבות בפרויקט הזה ושהוא קורם עור וגידים ויוצא לדרך זו תחושה נפלאה“.

הפרויקט התבצע כחלק מחזון נשיא המדינה, שמעון פרס - "מדעני וממציאי העתיד". התלמידים יגישו את העבודות למשרד החינוך כפרויקט גמר או עבודת גמר ליחידות בגרות בפיסיקה או אלקטרוניקה.