לקראת החגים: עליה משמעותית בניסיונות לזיופים בכשרות

בכנס רבנים ומשגיחי כשרות בתל אביב חשפו כי לקראת החגים התרבו זיופי הכשרות לבשר. "לקראת החגים ישנה דרישה לבשר ובעקבות כך גם מתרבים הזיופים. בעלי העסקים לא בוחלים באמצעים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 07/09/15 15:50 כג באלול התשעה

לקראת החגים: עליה משמעותית בניסיונות לזיופים בכשרות
shutterstock, צילום: shutterstock

עליה בניסיונות לזיופים בכשרות הבשר לקראת החגים הקרבים. כך נחשף בכנס רבנים ומשגיחי כשרות שהתקיים היום בתל אביב. "לקראת החגים ישנה דרישה לבשר ובעקבות זה גם מתרבים הזיופים. אנחנו שם כדי לגלות את זה", אומר ליאור כהן, מפקח מטעם היחידה להונאה בכשרות של הרבנות הראשית.כאשר הביקוש בשוק הצריכה עולה, בעלי העסקים לא בוחלים באמצעים להדביק את הפער ועל כן ישנו גידול בנתוני הזיופים בחודש שלפני החגים.

בכנס הרבנים והמשגיחים ברבנות המקומית בתל אביב נכחו הרב הראשי של העיר תל אביב, הרב ישראל מאיר לאו, הרב אלדד מזרחי יו"ר המועצה הדתית, הרב בן ציון נשר רב מחלקת הכשרות ברבנות תל אביב והרב בן ציון פרידמן מנהל מחלקת כשרות ברבנות תל אביב, מפקחים, משגיחים והיחידה להונאה בכשרות.

"חשיבות השירות לבעל העסק ולאזרח, מעמד המשגיח בעסק- האחראי על כל נושא הכשרות והפתרונות לבעל העסק מבחינת כשרות- תקלות ושאלות היא בראש מעייננו. לקראת החגים ישנה דרישה לבשר ובעקבות זה גם מתרבים הזיופים. אנחנו שם כדי לגלות את זה. שיתוף הפעולה של הרבנות הראשית והרבנות המקומית היא דבר מבורך מאוד שצריך להיעשות ביתר שאת", אמר כהן.

כך, בפשיטה שנערכה בשבוע שעבר באטליז דהן בשוק רמלה על ידי נציגי משרד הבריאות, יחידת הפיצו"ח של משרד החקלאות, הפיקוח העירוני והיחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות ברבנות הראשית לישראל, נמצא כי במקום נמכרים ומיוצרים מוצרי בשר שונים המוצגים ככשרים באמצעים שונים לרבות שימוש במדבקות הנושאות מצג כשרותי וזאת למרות שבמקום אין תעודת כשרות ואין השגחה כלל מטעם הרבנות המקומית המוסמכת היכולה לפקח על קליטת הסחורה ועיבודה, ווידוא שהסחורה הנקלטת אכן כשרה וגם שאין בעיה של בשר שנתעלם מן העין. במקום נמצאו בשרים שאינם מוכשרים ואינם מנוקרים וכן חלקים אחוריים. כמו כן קיים חשד חמור לרכשית חלקי בשר מבית מטבחיים טרף

יצויין כי על פי ההלכה יש חובה "לנקר" חלקים מסויימים בבשר הבהמה על ידי הוצאת חלקים האסורים באכילה, ולהכשיר את כל מוצרי הבשר והעוף לפני אכילתם. שימוש בבשר לא מנוקר ולא מוכשר הינו חמור ביותר ומטריף את הכלים.יש לציין כי מלאכת הניקור וההכשרה היא מלאכה מורכבת ועל כן חל איסור לעשות בהם שימוש באטליזים המושגחים ועל אחת כמה וכמה שהמכשלה קיימת באטליזים ללא כשרות. אשר על כן הציבור שומר הכשרות נקרא ככלל להיזהר מלרכוש בשר ומוצריו בעסקים ללא תעודות כשרות כחוק אף אם אלו מציגים חותמות כשרות או מצגי כשרות שונים על גבי חלקי הבשר השונים ובכלל זה אטליז דהן משוק רמלה.

״מקרה זה מצטרף למקרים נוספים של שחיטות שנעשות ללא פיקוח תברואתי, וטרינארי וכשרותי והדבר מסוכן וכמובן, הבשר טרף. שומר נפשו יירחק״