ליברמן שר ביטחון? השמאל יכול להירגע

השמאל בישראל מבועת מעצם המחשבה שאיווט ליברמן יהיה שר הביטחון. הבדיקה של מיכל שמעון מעלה שהם יכולים להיות רגועים.

חדשות כיפה מיכל שמעון 17/05/16 10:18 ט באייר התשעו

ליברמן שר ביטחון? השמאל יכול להירגע
flash90, צילום: flash90

אם תצטרפו לנסיעה כשהנהג הוא אביגדור ליברמן - ספק אם תגיעו ליעד, אבל בחילה בכל אופן - תקבלו. הדרך, שכמו לכל פוליטיקאי רצופה עליות ומורדות, אצל ליברמן גם רצופה בפניות חדות ימינה ושמאלה- ושומעים את ה-WAZE עושה לא פעם את הצליל המיוחד של חישוב מסלול מחדש.

את המעקב אחר פעילותו והתבטאויותיו של ליברמן אפשר להתחיל בתחילת דרכו הפוליטית, אבל התקופה המעניינת ביותר היא בשלוש השנים האחרונות. שימו חגורות - יוצאים לדרך.

עולים לרכב בתחנה בשול הימני של הדרך - דצמבר 2013 "אין סיכוי להסדר עם הפלסטינים" (7/12/16), הגיוני, הרי ליברמן הוא איש ימין. לפחות באותו החודש. החזיקו חזק - ינואר 2014 פונה ליברמן פניה מהירה שמאלה באמירה "ישראל תיתן שטחים מוואדי ערה תמורת גושי ההתיישבות" (19/1/14) ונשאר יציב בשמאל באמירה "שלמות העם חשובה משלמות הארץ" (7/2/14).

ההתבטאות הבאה של ליברמן לקוחה מגרונה של זהבה גלאון 4 חודשים לאחר האמירה האחרונה "חייבים להחליט על תוכנית מדינית" (9/6/14). אם כך ליברמן הוא כנראה איש שמאל. הרי זה מה שהוא אומר.

במהירות מופרזת ובלי להסתכל היטב במראות - פניה חדה משנה את הנוף "צה"ל צריך לשלוט בעזה" (15/7/14) ו"אסור שהטרור ישתלם"(11/8/14) אומר אביגדור סמוטריץ'. אהה.. ליברמן.

אך לפני שתשימו לב, 3 חודשים מאוחר יותר אנו חוזרים לאמירה שכבר שמענו "שלמות העם חשובה משלמות הארץ" (28/11/14) ואם זה לא היה שמאל מספיק "לנקוט יוזמה מדינית" (16/12/14) מגיע לחיזוק אחרי חודש. קיבלתם סחרחורת? ליברמן חותך הפעם ימינה "להפטר מאבו מאזן" (14/1/15) פניה נוספת שמאלה באותו החודש "אריאל לישראל ואום-אל-פאחם לפלסטין" (15/1/15).

בתבטאויותיו האחרונות אולי תזהו את אזור הימין איתו התחלנו "עונש מוות למחבלים" (17/2/15) ו"חובת הצהרת נאמנות בגיל 16" (9/3/15).

מבולבלים? כך נראית דרכו המדינית של ליברמן בשלוש השנים אחרונות אם היינו מלבישים אותן על גרף:

(צילום: מיכל שמעון)

זה נכון, בניגוד לנתניהו, ליברמן לפחות מצטייר בציבור כאיש שעושה - בולדוזר, למרות שאין לו שום קבלות ממשיות שניתן להסתמך עליהן. התחושה ברחוב היא שבשעה שליברמן זגזג על כל המדינה ועל כל המנעד הפוליטי בישראל, נתניהו עוד ממתין לגרר. אנו צמאים בישראל למנהיג אמיתי שייקח את ההגה וירים הילוך. שינהיג. מה הוא יעשה עם ההגה אין לדעת.

עכשיו כשהדיבורים על הרחבת הקואליציה נמשכים וליברמן עוקף מימין ואומר בתחילת השבוע על הניסיונות לצרף את המחנה הציוני כי "זה לא מפתיע כי ממשלת נתניהו היא איננה ממשלה ימנית: היא לא נלחמת בטרור אלא מכילה אותו ואומרת לאזרחי ישראל שזו גזירה משמיים, לא בונה בירושלים או בגושי ההתיישבות ביהודה ושומרון, מחזירה גופות מחבלים ובקיצור, כל קשר בינה לבין המחנה הלאומי הוא מקרי בהחלט". עם זאת הדגיש: "כשתהיה פנייה רצינית ואמיתית ל'ישראל ביתנו', נתייחס אליה".

לפני 11 שנים כבר היה לנו מנהיג כזה - בולדוזר אמיתי שידע להניע תהליכים, שלא פחד מדעת העולם וגם לא מדעת הציבור. הימין העלה אותו לשלטון מתוך אמונה כי עשייתו והתבטאויותיו לטובת ההתיישבות יבטיחו עשייה לא מהוססת של ממשלה שלמה בראשותו - לפיתוח ההתיישבות וערכי הימין במדינה. כולנו יודעים איזו מכה חטף מחנה הימין בהתנתקות ב-2005.

ליברמן הוא אריאל שרון. היום אתה איתו על הבולדוזר לכיוון הנכון - מחר אתה נדרס ע"י אותו בודוזר עצמו.