"להחזיר את עולם האגדה למקומו הראוי"

עשרות השתתפו ביום העיון השנתי באגדה שיזמה זו השנה הרביעית ישיבת ההסדר "אהבת ישראל". "האגדה צריכה להיות חלק מעצב בלימוד ובעיצוב עולם ההלכה", מספר רב בישיבה

חדשות כיפה אייל ברגר 22/06/12 13:44 ב בתמוז התשעב

"להחזיר את עולם האגדה למקומו הראוי"

אתמול (ה') התקיים בירושלים יום העיון השנתי באגדה של ישיבת ההסדר "אהבת ישראל" בנתיבות, בו השתתפו למעלה מ-100 איש. זו השנה הרביעית בה מתקיים יום העיון, והשנה השנייה בה בית הכנסת ניצנים בשכונת בקעה בירושלים מארח את באי יום העיון. מאחורי יום העיון עומדת מערכת 'אסופות' - הרב דוד אסולין, ראש הישיבה בנתיבות; הרב עודד ישראלי, ר"מ בישיבה, ורוני רדמן; אביו של אסף ז"ל שנפטר במהלך לימודיו בישיבה.

בתקופה האחרונה אנחנו עדים לפריחתם של ימי עיון וכנסים המתמקדים במקצועות שונים בתורה. בישיבת 'אהבת ישראל' בנתיבות החליטו להרים דווקא את הדגל של לימוד האגדה. "מבחינתו המטרה ביום העיון היא להחזיר את עולם האגדה למקומו הראוי", מסביר הרב מוטי מטלון, ר"מ בישיבה. לדבריו, האגדה צריכה להיות "חלק מעצב בלימוד, בעיצוב עולם ההלכה. אנו שואפים לשילובן של ההלכה ואגדה כיצירה אחת בדרכם של עורכי הגמרא".

ביום העיון ניתנו הן שיעורים שעסקו באגדות ממסכת בבא מציעא בצורה מקומית והן שיעורים שנגעו ביסוד הקשר שבין ההלכה והאגדה ומקומה של האגדה בעולם הלימוד. השיעורים ניתנו מפי מרצים מגוונים שהביאו כל אחד מעולמו ומתורתו ליום העיון: הרב דוד אסולין, הרב מאיר ליכטנשטיין, הרב בני קלמנזון, רוני רדמן, הרב יהודה ברנדס, הרב ישראל סמט, הרב יאיר דרייפוס, הרב אוריאל עיטם. חתם את יום העיון שיעורו של הרב עודד ישראלי, ר"מ בישיבה בנתיבות, שעסק בשיעורו בתרומתה של האגדה ללימוד ההלכה.

"כאשר לומדים את ההלכה בלי האגדה, בסוגיה שיש בה גם אגדה וגם הלכה, הלימוד הוא חסר במקרה הטוב, ומעוות במקרה הרע", הסביר הרב עודד בשיעורו. "האגדה", הוסיף הרב, "באה להטביע חותם על האישיות, אם ההלכה באה להגיד מה לעשות, האגדה באה להגיד מה להיות".