לגלות יש תג מחיר

תופעת "תג מחיר" היא תופעה מוסרית חמורה שצריך לטפל בה בחומרה. אבל "פחד", הוא תופעה רגשית ופזיולוגית שמטרתה העיקרית היא לשמש אמצעי להרחקתו של אדם מסכנה הנשקפת לחייו

חדשות כיפה כרמי רונן 27/12/13 13:09 כד בטבת התשעד

לגלות יש תג מחיר
תמונת ארכיון - andydr-cc-by, צילום: תמונת ארכיון - andydr-cc-by

הקהילה היהודית בצרפת בחרדה. שישה צעירים יהודים, נעצרו בצרפת בחשד שתקפו צרפתים אנטישמים שהצדיעו במועל יד חלקי. השישה חברי ארגון "הליגה נגד השמצה", המזוהה עם כהנא, תקפו את האנטישמים שהצדיעו במוהל יד חלקי, סמל נאו נאצי מובהק, בו היד מתוחה בהצדעה המוצמדת לחזה. החשש בקהילה הוא מהתגברות האירועים האנטישמיים, שמספרם בצרפת גבוה עוד לפני חשיפת היהודים הנוקמים.

ביום שני, השביעי בנובמבר, לפני 76 שנים, קנה הרשל גרינשפן אקדח, וניגש לשגרירות גרמניה הנאצית בצרפת כדי לנקום את העוולות שנעשו להוריו שגורשו מגרמניה. הם נותרו חסרי כל, ביחד עם עוד 12,000 יהודים בגבול בין גרמניה לפולין, כשנאסר עליהם להכנס לפולין. גרינשפן הגיע לשגרירות הגרמנית וירה במזכיר השלישי והזוטר של השגרירות. בהלוויתו שהתקיימה בנוכחות היטלר אמר שר החוץ ריבנטופ: "זוהי התקפה של היהודים נגד העם הגרמני כולו".

גבלס דאג לארגן מהומות לאחר הרצח שהביאו לפרעות ליל הבדולח כבר ביום רביעי יומיים לאחר מכן. היהודים המפוחדים בספסל האחורי בבית הכנסת בפריז האשימו את גרינשפן שנתן סיבה לגרמנים להכות ביהודים. ליהודים בברלין כבר לא נשארו בתי כנסת לדבר על כך. בתי הכנסת נשרפו.

חבורת הצעירים היהודים מצרפת הושפעה כנראה מצעירי "תג מחיר" בגבעות יהודה ושמרון, והדימיון הוא גדול. בשני המקרים מדובר בחבורת צעירים שרוצה "להחזיר את הכבוד היהודי" בדרך של אלימות והפחדה כנגד מי שנוקט באלימות (חשוב לציין שאנשי "תג מחיר" לא מצליחים להגיע למחבלים אליהם מגיע צה"ל ופוגעים לרוב בחפים מפשע). אך ההבדל הוא עצום, בעיקר בתוצאה. בעקבות מעשה הנקמה, אנשי הקהילה היהודית מפחדים עוד יותר להסתובב ברחובות. יהודים ממעטים להסתובב במקומות רבים. וכשהם נאלצים ללכת ברחובות הם עושים זאת רק לאחר שהסירו כל סימן היכר שיכול לזהות אותם כיהודים.

במאמר הפחד כותב הרב קוק: "אי אפשר שיחול רוח הקודש והמאור האלוהי על ישראל כי אם שיסיר מקרב נשמתו את הפחד הרע והפרוע, אשר דבק בו כמכה מלפפת ממשך ימי הגלות והרדיפות".

כאשר עם ישראל חוזר לארצו, הוא צריך להשתחרר מהפחד שנתבע בו בגלות. הנהפוך הוא של מגילת אסתר מגיע בסוף הסיפור שהגויים בפרס התייהדו "כי נפל פחד היהודים עליהם". בדיוק ההפך מהמצב הטבעי בו היו שרויים היהודים בגלות. בפחד.

תופעת "תג מחיר" היא תופעה מוסרית חמורה שצריך לטפל בה בחומרה. אבל "פחד", הוא תופעה רגשית ופזיולוגית שמטרתה העיקרית היא לשמש אמצעי להרחקתו של אדם מסכנה הנשקפת לחייו. הסכנה היא עצם השהייה בגלות.

הכותב הינו מנהל ”עמי“, אולפני גיור מבית ”אור עציון“