לא רק דתיים: גם חילונים יוכלו לסרב לעבוד בשבת בלי להסתכן בפיטורים

בניגוד לעמדת וועדת שרים לחקיקה, אושר בקריאה ראשונה: על פי התיקון שאושר, יוכל כל אדם לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי, במנותק ממידת זיקתו הדתית, ומבלי לחשוש שיפוטר. החוק מתחשב גם בבני דתות אחרות, שיוכלו גם הם לבחור שלא לעבוד ביום המנוחה שלהם.

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/08/16 13:28 כח בתמוז התשעו

לא רק דתיים: גם חילונים יוכלו לסרב לעבוד בשבת בלי להסתכן בפיטורים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה ברוב של 29 בעד וללא מתנגדים את הצעת החוק של ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) יחד עם ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), על פיה גם חילונים יוכלו לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי, מבלי להסתכן בפיטורים.

במצב הקיים, רשאי מעסיק לדרוש מעובד המבקש שלא לעבוד בשבת להגיש תצהיר המבסס את הכרתו הדתית ואת קיום מצוות דתו. על פי התיקון שאושר, יוכל כל אדם לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי, במנותק ממידת זיקתו הדתית, ומבלי לחשוש שיפוטר. החוק מתחשב גם בבני דתות אחרות, שיוכלו גם הם לבחור שלא לעבוד ביום המנוחה שלהם.

ההצעה מקודמת באורח נדיר יחסית, בניגוד להחלטת ועדת שרים לענייני חקיקה. ח"כ עליזה לביא: מדובר בתיקון היסטורי, המכיר בכך שהשבת שייכת לכולנו, וכי אין להבחין בין מי שמדקדק בתרי"ג מצוות או בין מי שמגדיר עצמו כחילוני. בין אם מטעמי דת, ובין אם משיקולים סוציאליים ואחרים, ההצעה הזו תאפשר לכול אדם החפץ בכך לשמור על קדושת השבת כדרכו, או לבלות זמן איכות עם משפחתו וקרוביו מבלי להיבדק בציציותיו ומבלי לחשוש למקום עבודתו. הצעה יוצרת את האיזון המתבקש בין חופש הדת וחופש העיסוק, לבין זכויות סוציאליות בדמות יום מנוחה שבועי. אני מודה ליו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף, ולח"כ מיקי זהר על המאמץ המשותף לקידום החוק".

ח"כ מיקי זוהר: "אני שמח על התקדמות משמעותית נוספת לקראת אישור החוק שיאפשר לעובדים לנוח ולא לעבוד ביום המנוחה השבועי. לראשונה בכנסת הנוכחית, חוק שלא נתמך ע"י וועדת שרים מצליח להתקדם בכנסת בזכות תמיכה מקיר לקיר ע"י חכים מהקואליציה ומהאופוזיציה. עובדה מעידה על תמימות דעים בקרב החכים סביב זכותו של העובד לנוח ביום המנוחה השבועי של מדינת ישראל הוא יום השבת"