לא לבנייה יהודית בירושלים

האמרקאים הם לא הראשונים ללחוץ על הקפאת הבניה, כבר בימי נחמיה המצב היה זהה

חדשות כיפה דוד נתיב 19/07/09 00:00 כז בתמוז התשסט

לא לבנייה יהודית בירושלים
Wikipod,ויקיפדיה, צילום: Wikipod,ויקיפדיה

הבוקר, כמו פעמים רבות בתקופה האחרונה, שמענו על לחץ אמריקאי-ערבי למניעת בנייה יהודית במזרחה של ירושלים. תופעה זו אינה חדשה. בימי שיבת ציון של בית שני חזרה תופעה זו שוב ושוב. העמים השכנים לפחוות יהודה, שלא אהבו, בלשון המעטה, את שיבת היהודים לארצם, הפנו מכתבי שטנה לשלטון הפרסי המרכזי, כדי למנוע את הבנייה היהודית בירושלים.

לארץ ישראל, שהייתה חלק מן האימפריה הפרסית, החלו לעלות יהודים מכח הצהרת כורש, מייסד האימפריה.

הצהרה זו אפשרה הקמת אוטונומיה יהודית ביהודה. השכנים, ביניהם הערבים, עשו מאמצים שונים כדי לחבל במימוש אפשרות זו. ההתנכלות באה לידי ביטוי בלוחמה פסיכולוגית רחבה, בפעילות מדינית מול השלטון הפרסי ובהפעלת לחץ צבאי, שחייב הקמת "משמר אזרחי" יהודי. אחד היעדים המרכזיים של פעילות מגוונת זו היה הקפאת הבנייה בירושלים.

נחמיה נקט בסדרת פעולות כדי להדוף התנגדות זו. בסיסה היה באמירה נחרצת: "א-הי השמים הוא יצליח לנו, ואנחנו עבדיו נקום ובנינו, ולכם [=השכנים] אין חלק וצדקה וזכרון בירושלם" (נחמיה ב כ).

במקביל נערך נחמיה למבצע בנייה רחב היקף. ההיערכות נערכה בחשאי, מחשש שהתוכניות תדלופנה וההתנגדות המוקדמת תסכל את המבצע באיבו. יודגש: חלקים מן העם ביהודה, שהיו בו נישואי תערובת נרחבים, היו בקשרים הדוקים עם אותם גרמים עויינים שביקשו לפגוע בבנייה. החשאיות באה למנוע את ההלשנה לאויב (נחמיה ו יח-יט). היו כאלה שהרחיקו לכת עוד, ותמורת בצע כסף ששולם על ידי האויב, העמידו פני נביאים, והשמיעו "נבואות" כדי לשתק את פעילות נחמיה (נחמיה ו י-יד).

נחמיה התמודד עם כל אלה בעבודה שיטתית, שקטה ומתוכננת היטב, תוך גיוס כל חלקי העם למבצע ממוקד של בניית חומות ירושלים. במקביל לפעילות הבנייה הקים נחמיה "משמר אזרחי": "ואנחנו עשים במלאכה וחצים מחזיקים ברמחים, מעלות השחר עד צאת הכוכבים...והיו לנו הלילה משמר והיום מלאכה" (נחמיה ד טו-טז).

ההנחיות לבונים ולשומרים היו פשוטות וחדות: "אל תראו מפניהם. את ה הגדול והנורא זכרו, והלחמו על אחיכם, בניכם ובנתיכם, נשיכם ובתיכם" (נחמיה ד ח).

נחרצות זו בעשייה, בצד מו"מ עם השלטון הפרסי המרכזי, הניבו את התוצאה הרצויה: בטכס רב רושם התקיימה חנוכת החומה. תיאור האירוע החגיגי מופיע בנחמיה פרק י"ב פס כז-מג. סיומו: "...ויזבחו ביום ההוא זבחים גדולים, וישמחו, כי הא-הים שמחם שמחה גדולה. וגם הנשים והילדים שמחו, ותשמע שמחת ירושלם מרחוק".


דוד נתיב מרצה לתנ"ך במכללת הרצוג- גוש עציון

בין התאריכים כ"ח תמוז - ב באב תקיים מכללת הרצוג ימי עיון בנת"ך לציבור הרחב