לא יכריעו את הכף

מועמדים לרשימת הבית היהודי מתלוננים כי מערכת ההצבעה אינה הוגנת. כל קול משפיע?

חדשות כיפה אדם צחי 11/12/08 00:00 יד בכסלו התשסט

אמש נפתחה לציבור הרחב ההצבעה האינטרנטית למועמדי מפלגת "הבית היהודי". "בואו להרכיב את הנבחרת של הציבור הציוני דתי והמסורתי לכנסת", נכתב באתר, תוך הבהרה, מיד לאחר מכן, כי אין מדובר בבחירות של ממש: "המועצה תתחשב בבחירתכם". הציבור, לדברי דובר המפלגה, נענה לקריאה ונכנס בהמוניו אל תוך האתר - 11,000 איש ביממה הקודמת. לא נמסרו נתונים בקשר למספר ההצבעות, אך ככל הנראה, ציבור הבוחרים מגלה מודעות פוליטית ומנסה להשפיע בצורה דמוקרטית על רשימת המועמדים.

עוד מועמד פחות מועמד, לא באמת משנה

למרות זאת, מי שעקב בדבקות אחרי רשימת המועמדים הופתע לגלות כי במהלך תקופת ההצבעה השתנתה הרשימה ונוספו לה מועמדים חדשים, מבלי שתינתן האפשרות למי שכבר בחר לשנות את הצבעתו ולבחור במועמדים החדשים שהצטרפו. בין המועמדים שנכנסו אל תוך הרשימה רק מאוחר בליל אמש: הד"ר לפילוסופיה אברהם נגוסה, מנהלת ארגון זכויות האדם ביו"ש אורית סטרוק, חיים ויזמן מעיריית אשקלון, מנהלת כפר הנוער בכפר חסידים, רחל סילבצקי, אורי בן נון (ששימש כמנכ"ל מפעלי ים המלח ומנכ"ל חברת החשמל) וזאב יפה, חבר מרכז המפד"ל לשעבר.

אורית סטרוק כיכבה במקומות הראשונים של נבחרי הציבור באתר כיפה ובעלון השבת "עולם קטן". על אף זאת, לא נכנסה סטרוק אל תוך רשימת המועמדים הראשונה. בשיחה לכיפה אמרה אורית כי רק אתמול (ד), מאוחר בלילה, התקשרו אליה ממועצת "הבית היהודי" ובקשו ממנה את קורות החיים שלה ותמונה. לדבריה, קיבלה אמש טלפונים רבים מאנשים שהביעו תמיהה על החלטת המועצה שלא להכניס אותה לרשימה. לדבריה, חלקם טענו כי נאמר להם שאורית עצמה הסירה את מועמדותה. "אני עצמי לא הודעתי למועצה כלום", אומרת אורית, "לא ביקשתי להיות בתוך הרשימה ולא ביקשתי להיות מחוץ לה".

מה את חושבת על כך שהוכנסת באמצע הבחירות?

"אני יכולה להגיד שזה רק אחד מן הדברים שנראים לי תמוהים בסיפור הזה של הבית היהודי".

בבית היהודי לא מתרגשים

לשאלת כיפה השיב דובר "הבית היהודי" כי רשימת המועמדים הייתה נתונה לשינויים תוך כדי ההצבעה: "היינו צריכים לבקש את אישורו של כל מועמד לפני שהעלנו אותו לאתר, מכיוון שאת רוב המועמדים הציע הציבור. כיוון שכך, החלטנו לא לחכות לאישור כל המועמדים, מה גם שיש מתלבטים, ולהעלות את כל המועמדים שנתנו את אישורם ברגע שתהיה לנו מסה של 70 מועמדים. היו גם מועמדים שהתחרטו, והורדנו אותם מהרשימה לאחר שכבר עלו לאתר".


אבל מי שכבר הצביע, איבד את זכותו להצביע למועמדים שהועלו מאוחר יותר. שעל פי הערכות שלכם מדובר על למעלה מעשרת אלפים איש, שכבר לא יכולים לשנות את הצבעתם

"נכון. אין אפשרות להצביע פעם נוספת, וזה חלק מהעניין. השיקולים היו האם להעלות רשימה של כל המועמדים בעוד יומיים, ואז לתת לציבור רק יום אחד להצביע, או להעלות קודם כל מאסה רצינית של מועמדים, ואז להוסיף לרשימה. חשוב לי להדגיש שמדובר בסך הכול במשאל ציבורי, לדעת להיכן נושבת הרוח. הציבור משמעותי בשביל לראות אם יש פערים גדולים בין המועמדים. כמו שאמרה המועצה, לציבור יש השפעה ברמה של 20-30 אחוז. ממילא, משקל האנשים שהיו מצביעים למועמד שעלה מאוחר יותר לא היה מכריע את הכף".

אם כן, בעלי המודעות הפוליטית שביניכם יכולים להירגע מההצבעות ולחזור לעיסוקים הרגילים. זה לא שהמועצה לא צריכה אתכם, זה פשוט שהקול שלכם לא ממש קריטי למישהו, מקסימום שבשבת קלילה שמראה להיכן נושבת הרוח.


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368