לא חרדים מהפסיכומטרי

מחפשים להצליח בפסיכומטרי? אולי כדאי לכם להפוך לחרדים. יש סייעתא דשמיא.

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/08/08 00:00 ג באב התשסח

לא חרדים מהפסיכומטרי
אילוסטרציה dcaseyphoto-cc-by, צילום: אילוסטרציה dcaseyphoto-cc-by

על פי הסטטיסטיקה הרגילה, רק 5% מקרב כל הניגשים לבחינה הפסיכומטרית מוציאים ציון מעל ל-700. במילים אחרות, בכיתה המונה 20 אנשים, אדם אחד בממוצע יעבור את ה-700. למועד יולי האחרון של הבחינה הפסיכומטרית, ניגשה כיתה שריסקה כמה סטטיסטיקות: 15% מהלומדים בה הוציאו ציון הגבוה מ-700, ו-45% מתוכה עברו את ה- 610 (לעומת ממוצע ארצי של 27%). זאת על אף שהייתה זו בחינת הפסיכומטרי הראשונה של תלמידי הכיתה.


מי שיתעניין בפרטים יופתע - זו הייתה דווקא הכיתה החרדית של הקורס. "מדובר בתופעה חדשה", אומר מנכ"ל בית הספר EZ Way פסיכומטרי, עו"ד אהוד צלטנר. "חרדים שמעוניינים ללמוד באוניברסיטה כדי להתקדם בעולם ההנדסה וההיי טק נאלצים להיבחן בבחינה הפסיכומטרית, למרות שאין להם כלל רקע באנגלית ומתמטיקה. כדי להרים את הכפפה ולעמוד בביקוש, הכנו תוכנית לימודים ייחודית שלוקחת בחשבון את יכולת השינון החרדית, והיא הפכה להצלחה מסחררת".


ציוני הכיתה היו מפתיעים בהתחשב בכך שבישיבות בהן התחנכו תלמידי הקורס לא נלמדה השפה האנגלית ורמת לימודי המתמטיקה הייתה בסיסית מאוד. בקיאות התלמידים בשפה העברית וטכניקות ניתוח לשוניות שמוכרות להם מהספרות היהודית לדורותיה, סייעו לתלמידים להצליח בחלק המילולי של הבחינה ללא קושי רב.


"תלמידי הכיתה המדוברת התחילו את הקורס עם ממוצע ציונים נמוך מ-400, אך הגיעו לשיפור שחורג מהסקאלה שמתאר המרכז הארצי לבחינות והערכה - 70% מתלמידי הכיתה עברו את הממוצע והחציון הארצי. בקורס סייענו לתלמידים הללו ללמוד תוך 4 חודשים אנגלית ברמה גבוהה מאד, ולהצליח במקום שבו חלק מלומדי האנגלית מאז בית הספר היסודי אינם מצליחים תמיד", אומר צלטנר.


"המוטיבציה של החרדים להתקבל לאוניברסיטה ולהשתלב במעגל העבודה היא תופעה שיש לתת עליה את הדעת. מאז ומעולם הטענה הייתה שמערכת החינוך החרדית פוגעת בסיכויי בוגריה להשתלב בשוק העבודה, אבל מסתבר שיכולת השינון והלימוד האינסופית של בחורי הישיבה באה לעזרתם ומקנה להם מיומנויות למידה בתחומים נוספים". "אם הייתי לומד מתמטיקה ואנגלית בישיבה, זה היה בזבוז זמן נוראי", אמר חיים גליק (29), חסיד נדבורנא, בראיון לעיתון "הארץ". "אני שומע מאנשים שעשו בגרות בתיכון שחצי מהזמן מתבזבז. אני לא מצטער שלא למדתי ולא מרגיש הפסדתי כלום".