כיפה עדיפה מציצית

הרב אלישיב פסק: ראוי לאדם המתקרב ליהדות לחבוש כיפה לפני שהוא לובש ציצית.

חדשות כיפה אלעד רותם 15/12/08 00:00 יח בכסלו התשסט

מה עדיף: ציצית או כיפה? לא, אין מדובר בשאלה של תיכוניסט מתנדנד, אלא בשאלה שהופנתה השבוע לפוסק הציבור החרדי, הרב יוסף שלום אלישיב. התשובה שלו הייתה מפתיעה: הכיפה עדיפה.


השבוע ערכו ראשי "הידברות", ארגון חרדי להפצת יהדות, סבב ביקורים אצל גדולי רבני הציבור החרדי, בתוכם הרב יוסף שלום אלישיב, מנהיג הציבור החרדי ליטאי. בין שאר הנושאים שעלו על השולחן, נשאל הרב אלישיב בנוגע לאדם הנמצא בעיצומו של תהליך התקרבות ליהדות: במידה וזה מעוניין בהתקרבות דתית נוספת הכוללת הוספת סממן יהודי, האם ישנה עדיפות למצוות ציצית שהיא מן התורה, או לחבישת כיפה, שאיננה מצווה, אך יש בה מאפיינים של יראת שמיים. תשובתו המפתיעה של הרב אלישיב הייתה כי על אף שהציצית הינה מצווה דאורייתא, צורת היהודי מדורי דורות חשובה יותר מכיוון שהיא גורמת לחובש הכיפה "הרגשה יהודית", וממילא תגרום לו לקיים את כל המצוות.


"צורה של יהודי" (הרב אלישיב, צילום: ויקיפדיה העברית)


שאלה דומה עלתה לפני כשש שנים בשו"ת אתר כיפה, בנוגע לאדם לא דתי הנשוי לאישה דתית ובביתו מתקיים אורח חיים דתי. גם שם לא הזדרז המשיב, הרב ישראל סמט, לפסוק כי מצוות ציצית עדיפה, והסביר כי "אולי יש לקחת בחשבון שעדיף שאבי המשפחה יחבוש כיפה ובזאת יתרגל לכך שהוא נראה דתי, מאשר שיקיים עוד מצווה, חשובה ככל שתהיה".


ארגון הידברות החרדי הינו ארגון שמטרתו המוצהרת הינה "קירוב לבבות בין יהודים חילוניים ליהודים דתיים באמצעות הידברות והסברה בדרכי נועם, ומתוך גישה המשדרת פתיחות, ידידות וקרבה". יש הרואים בו ארגון החזרה בתשובה. כך או כך, מדובר בארגון בעל עוצמות תקשורתיות הכוללות אתר אינטרנט מפותח, שידורי טלוויזיה אינטרנטיים ואפילו ערוץ מקצועי בנושאי יהדות ב-Yes.