כוחות הביטחון הרסו את בית הכנסת חזון דוד בקרית ארבע

כוחות משטרה, צבא ומנהל אזרחי הגיעו למאחז והרסו אותו עד היסוד. תושבים במקום כבר החלו לבנות אותו מחדש

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 14/04/15 09:22 כה בניסן התשעה

כוחות הביטחון הרסו את בית הכנסת חזון דוד בקרית ארבע
אילוסטרציה: אברהם וייס - סוכנות תצפית, צילום: אילוסטרציה: אברהם וייס - סוכנות תצפית

כוחות משטרה, צבא ומנהל אזרחי הגיעו לפנות בוקר (ג') לבית הכנסת חזון דוד בכניסה לקרית ארבע והרסו אותו לאחר שבבגצ נידונה טענה כי מדובר בשטחים פרטיים של פלסטינים.

כוחות רבים הגיעו הבוקר למאחז, והרסו אותו, תוך שתושבי המקום מוחים וטוענים כי שר הביטחון משה יעלון הבטיח בשיחות סגורות שלא להרוס את המבנה.

עשרות תושבים מקרית ארבע החלו לבנות מחדש את בית הכנסת. פעילי הימין איתמר בן גביר ובנצי גופשטיין המתגוררים בסמיכות למקום אומרים הבוקר שהריסת חזון דוד היא סימן לבאות ממשלת נתניהו החדשה: "לפני הבחירות הודיע שר הביטחון בוגי כי לא יהרוס את המקום אך לאחר הבחירות "הכושי עשה את שלו" וממשלת נתניהו תמשיך להרוס מאחזים ברחבי יהודה ושומרון".

בית הכנסת חזון דוד נחשב בעבר כשיאן הפינויים, אך בשנים האחרונות לא נהרס בידי כוחות הביטחון. לפני כשנה וחצי, בעקבות סופת השלגים שפקדה את ישראל, קרס גג בית הכנסת, ותושבי המקום השקיעו כסף רב בשיפוצו.

בתנועת 'נשים בירוק' מביעים זעזוע מההרס. "'חזון דוד' ספג הלילה את ההרס הל"ו. כגנבים בלילה מצוידים בכלים כבדים, קבלן הריסות ושרשרת הדוקה של שוטרים הצליחו תוך שעתיים להשאיר מן המקום תל חורבות. ארון הקודש וספר התורה הוגלו. המראות נוראיים. רעש הדחפורים חפר עמוק בלבבות אך הרוח של האנשים איתנה. כפי שבטוחים אנו שמחר תזרח השמש, אנו בטוחים כי מחר יוקם בית הכנסת מחדש", אומרים בתנועה.

ראשי 'נשים בירוק', יהודית קצובר ונדיה מטר, מוסיפות: "אכן רוח העם איתנה אך איפה רוח המנהיגות שזה עתה נבחרה באצבעותינו? אנו קוראים לנבחרים הלאומיים: חדלו מההרס. הסדירו. תנו זמן לסדר את הטעון סידור. אל תהיה ידכם קלה על השופלים. נבחרתם לבנות. לעבות. לפתח. אל תבגדו ברצון העם", דברי השתיים.

מלאכי לוינגר, ראש מועצת קרית ארבע חברון: "אנו מוחים על הריסת בית הכנסת חזון דוד. בית הכנסת שהוקם לפני 14 שנים נהרס ונבנה מחדש כבר פעמים רבות. אין זה סוד שבחודשים האחרונים היינו במגעים עם הערבי הטוען לבעלות על הקרקע וזאת על מנת להסדיר את חוקיות בנייתו של בית הכנסת הנמצא בתחום שיפוטה של המועצה המקומית, וכך הוצג הנושא בבג"צ. לצערי גורמים במשרד הביטחון לא מבינים את חומרת הנושא והחליטו להחריב את ביה"כ. אנחנו מוחים וכואבים ופועלים לבנייתו מחדש של בית הכנסת כבר בימים הקרובים".

תגובת המנהל האזרחי: "היום, 14 באפריל, ביצעו כוחות הביטחון הריסה של מבנה בלתי חוקי אשר נבנה ללא היתר בחזון דוד. המבנה נהרס לאחר שהושלם תהליך האכיפה ולאחר שהוצא צו הריסה. יש לציין כי לאורך החודשים האחרונים פנה המנהל האזרחי למועצה מקומית קריית ארבע בבקשה לפנות את המבנה באופן עצמאי, כאשר הפנייה האחרונה נעשתה לפני יומיים. משלא ביצעו זאת, נהרס המבנה בהתאם לנוהל".