יש ח"כים חברתיים

בכינוס השנתי של עמותת במעגלי צדק דיברו על חידוד המצע החברתי, אחריותו של הבוחר, וגם לא שכחו לדבר על פוליטיקה

חדשות כיפה אדם צחי 07/01/09 00:00 יא בטבת התשסט

אמש, לאחר צאת צום עשרה בטבת, התקיים בבית הכרם הכינוס השנתי של עמותת במעגלי צדק, תחת הכותרת "בוחרים חברה צודקת", בקריאה לחידוד המצע החברתי. במוקד הכנס נידונו במושבים מקבילים הצעות חוק חברתיות, הבחירות הקרבות, ודרכים להעלאת הנושא הציבורי לסדר היום. בין השאר דיברו בכנס שרי ריבקין, הרב יובל שרלו, ח"כ צביה גרינפלד, ד"ר מיכה גודמן, הרב בני לאו, הרב מיכאל מלכיאור ואחרים.

בין הנושאים שעלו במושבים השונים היו מדיניות ההפרטה, בריאות - פערים בין חברתיים, השכלה גבוהה, חינוך - יום לימודים ארוך, ויחסי מגזר שלישי ומדינה. על התחום האמנותי הופקדה קבוצת אינקובאטור שהעלתה את המופע הסאטירי "קלבת שבת", בדגש על הנושא החברתי, ולאחריו יצאו אוטובוסים למרכז העיר, למסעדות גורמה המחזיקות בתו החברתי.


הציבור חייב להכיר את המצע החברתי של המפלגות(צילום: יחצ)


דיינה גינזבורג, מנכ"לית עמותת מעגלי צדק, מספרת שהאמירה שיצאה מן הכנס הייתה הדגשת האחריות האזרחית לקראת הבחירות: "אפילו בזמן הנוכחי של המלחמה, חשוב לזכור שהמצע החברתי מאוד חשוב. מדינת ישראל נמדדת לא רק ביכולת הצבאית שלה אלא גם בערכים החברתיים שלה. האמירה שעלתה היא שגם האנשים בציבור הרחב חייבים להכיר את המצע החברתי של המפלגה שלהם, וגם נבחרי הציבור חייבים לדעת שזה חשוב לציבור הרחב.

שאול יהלום סיפר בכנס, שבתקופה בה היה חבר כנסת, הוא קיבל מכתבים ופקסים מאזרחים פשוטים וזה הדבר שהניע אותו לפעול. בלי פניות הציבור, מאוד קשה לחבר כנסת להיות עם יד על הדופק בנושאים החברתיים. לכן חשוב ללחוץ על נבחרי הציבור לקדם עניינים חברתיים - בריאות, השכלה גבוהה, פערים חברתיים. יש לנו, כבוחרים, אחריות על הנושא". עוד אמירה שיצאה מן הכנס היא שקיים חיבור טבעי בין נושאים חברתיים לערכים יהודיים. "זה בא לידי ביטוי במהלך הדיונים, וזו הסיבה גם שאנחנו מזמינים לא מעט רבנים לכנס", אומרת דיינה.

נתתם כותרת לכנס: "מי היו הח"כים החברתיים?". אז מי הם באמת?

מתוך דו"ח שחיברנו על הנושא אני יכולה להגיד לך שיש ארבעה ח"כים שהצטיינו בחקיקה חברתית - ח"כ גדעון סער, ח"כ זבולון אורלב, הרב מיכאל מלכיאור ושלי יחמוביץ, לאו דווקא על פי הסדר הזה".

כמה אנשים הגיעו לכנס?

"700 איש, ואנחנו רואים את זה כהצלחה אדירה. הלב של האנשים בתקופה הזו נמצא בלחימה בעזה, ואנחנו יודעים ששני אוטובוסים בוטלו כיוון שהאנשים הלכו ללוויות שהיו אתמול. זה שבתקופה הזו הגיעו 700 איש זו הצלחה גדולה".