ירידה דרסטית במשך זמן טיפול בתיקי בירור יהדות בבית הדין ירושלים

בשורות טובות למבררים את יהדותם בבית הדין הרבני בירושלים: זמן ממוצע לסגירת תיק התקצר משמעותית משנה שעברה בארבעה ימים ועומד בסיום שנת 2013 על 7 ימים בלבד

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 18/12/13 12:24 טו בטבת התשעד

ירידה דרסטית במשך זמן טיפול בתיקי בירור יהדות בבית הדין ירושלים
יחצ, צילום: יחצ

ירידה משמעותית של 37% במשך זמן טיפול בתיקי בירור יהדות בבית הדין ירושלים מאשתקד. זמן ממוצע לסגירת תיק התקצר משמעותית משנה שעברה בארבעה ימים ועומד בסיום שנת 2013 על 7 ימים בלבד - כך מוסרים היום (ד‘) מהנהלת בתי הדין הרבניים.

נתון נוסף נרשם בעלייה המשמעותית במספר התיקים הנפתחים בבית הדין, כאשר בשנת 2011 נפתחו 510 תיקים, בשנת 2012 נפתחו 473 תיקים ואילו השנה (2013) נפתחו 590 תיקים, זאת בניכוי חודש דצמבר.

לאחרונה הוסמכו ע"י אגף בירור יהדות גם מבררי יהדות חיצוניים כך שבמקרים מסוימים מפנה בית הדין את המבקשים לבירור באמצעותם דבר המייעל את ההליך. ראוי לציין כי בשנה האחרונה הקצה בית הדין תקן מיוחד לדיין, הרב יקותיאל הכהן, המתמחה בתחום בירורי היהדות - אם עד כה פוזרו תיקי המבררים בכל ההרכבים שבבית הדין ובשל כך אולצו להמתין זמן רב יותר לדיון, עתה יש כתובת לאדם אחד.

מנהל אגף בירור יהדות בהנהלת בתי הדין הרבניים, הרב אליהו מימון, מסביר כי "בשנים האחרונות מתבצע ההליך ביעילות כאשר הכניסה אליו היא אינטרנטית מאתר בתי הדין הרבניים. כמו כן מושקע מאמץ רב בפישוט התהליכים ובהנגשתם לאוכלוסיה זאת ללא קשר לנישואין, ההליך אינו כרוך בתשלום. בונוס נוסף לפונים להליך הוא האפשרות להכליל קרובי משפחה מדרגה ראשונה ובכך לחסוך את הצורך מאותם קרובים אשר ידרשו לנושא בעתיד".

"מניסיוננו, מרבית מהפונים לפתיחת תיקי בירור יהדות ניצבים שבועות ספורים ולעיתים אך ימים בודדים לפני חתונה, מה שעלול להביא את בתי הדין למצב של קושי במתן אישור היהדות מתוך מחסור במסמכים רלוונטיים המסייעים לאישוש היהדות“, מסכם הרב מימון, ”אני מזמין אתכם להגיע לבתי הדין ולפתוח תיק לבירור יהדות ללא קשר לנישואין, ההליך יכול להתבצע בגיל תיכון בצבא או בשלב האוניברסיטה".

שמעון הר-שלום, מנהל מיזם "שורשים" לסיוע בבירור יהדות בירושלים של ארגון רבני צהר, אומר כי "אנו מברכים על קיצור הזמן המשמעותי בטיפול בתיקי בירור יהדות בירושלים. אין לי ספק כי שיתוף הפעולה הפורה בינינו לבין בית הדין בירושלים, מסייע לעולי ברה"מ ומקל עליהם להסדיר את מעמדם ולאשרר את יהדותם, כדי להתחתן כדת משה בישראל. אנו מקווים שידיעה זו תגרום למודעות עמוקה יותר בקרב הזקוקים להליך של בירור היהדות בקרב עולי ברה"מ הנצרכים לכך, ובכך ייווצר גל פניות מבעוד מועד, כדי להגיע להסדרת הנושא מוקדם ככל האפשר".