יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט יוכל לפטר שרים סוררים

על פי ההסכם הקואליציוני יוכל בנט לדרוש מרה"מ לפטר שרים סוררים מהבית היהודי ולמנות אחרים במקומם על פי בקשתו של בנט

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 10/05/15 10:37 כא באייר התשעה

יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט יוכל לפטר שרים סוררים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, יוכל לפטר שרים סוררים ולמנות אחר במקומם כך על פי סעיף בהסכם הקואליציוני החדש בין הליכוד לבית היהודי. "התבקש ראש הממשלה על ידי יו"ר הבית היהודי להפסיק את כהונתו של שר הנמנה עם סיעת הבית היהודי ואו למנות שר אחר במקומו יפעל ראש הממשלה בהתאם לבקשה זו ועל פי הסמכות המוקנית לו בחוק", לשון ההסכם.

המשמעות היא בעיקר חרב מעל אלו שמאיימים לפעול כנגד בנט, כך לו יחליט אורי אריאל, לדוגמא, לפעול כנגד החלטותיו של בנט, יוכל האחרון פשוט להפסיק את כהונתו כשר בבקשה פשוטה מראש הממשלה, שמחויב לבקשה זו על פי ההסכם.

סעיף מעניין נוסף בהסכם הקואליציוני קובע, שלמרות היותה של שקד שרת המשפטים והעומדת בראש וועדת השרים לענייני חקיקה מדובר בתפקיד רשמי בלבד אך הכוח יהיה בסופו של דבר בידי נתניהו שימנה נציג לוועדה עם זכות ווטו על כל ההחלטה.

״יו״ר הוועדה, שר המשפטים, יקבע את סדר היום של הוועדה עם ממלא מקום יו״ר הוועדה שימונה על ידי ראש הממשלה. אם ביקש ממלא המקום לעכב הצבעה, תעוכב ההצבעה עד לסיכום אחר בינו ובין יו״ר הוועדה או עד להכרעת ראש הממשלה״. עוד נקבע כי ״מזכיר הממשלה או מי שימונה על ידו ישמש כמזכיר הוועדה״, נכתב בהסכם. המשמעות היא שלו תרצה שקד לקדם רפורמות משמעותיות מול בית המשפט היא צפויה לעמוד מול התנגדותו של נציגו של נתניהו שיפעל לסכל את פעילותה ולבטל את הצעות החוק שתעלה בנושא.

למרות זאת, יש לציין כי בהסכם מופיע סעיף מפורש שמדבר על כך שסיעת הבית היהודי והליכוד יתמכו בממשלה ובכנסת בחקיקת חוק יסוד שיסדיר את מערכת היחסים בין הכנסת לבין בית המשפט העליון לעניין הסמכות לפסילת חוקים. על פי ההסכם הקואליציוני בחוק החדש שיקודם יישאר הכוח בידי בג"ץ לבטל חוקים אם כי רק ברוב של 8 שופטים מתוך 15 אך הכנסת תוכל להותיר את החוק על כנו ברוב מיוחס של לפחות 61 חברי הכנסת

על פי ההצעה החוק יוותר על כנו כל משך כהונת אותה הכנסת ושנתיים נוספות לאחריה. במשך השנתיים האלו תוכל הכנסת הבאה לאשרר את החוק שוב בהחלטה של 61 ח"כים או אז יהפוך החוק לקבוע ובג"ץ לא יוכל לבטלו שוב.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן