יוזמת חוק חדשה: בתי הדין יוכלו להורות על "שיימינג" ברשתות החברתיות

בעקבות הדיון שהתקיים הבוקר בבג"ץ מוצע לתקן את החוק על מנת שייקבע בו כי במקרים ראויים תהיה לבית הדין הסמכות לעשות "שיימינג" לסרבן גט לאחר התרעה מראש

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/09/16 15:44 י באלול התשעו

יוזמת חוק חדשה: בתי הדין יוכלו להורות על "שיימינג" ברשתות החברתיות
דוברות בתי הדין, צילום: דוברות בתי הדין

אתמול פורסם כי שני סרבני גט, אחד מהם הוא עודד גז שהתפרסם לאחרונה לאחר שבית הדין הורה לפרסם את תמונתו ושמו ברשתות החברתיות כדי להפעיל עליו לחץ לתת גט לאשתו, הגישו עתירה לבג"ץ נגד ההליך שהופעל כנגדם.

יוזמת חוק חדשה של פרופ' אביעד הכהן, דיקן המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט והקליניקה למען עגונות מבקשת לעגן בחוק את הסמכות הזו לבתי הדין הרבניים ככפרשנות מודרנית לסנקציות ההלכתיות של רבינו תם.

בדברי ההסבר לחוק כותבים היוזמים: "החוק הקיים, מאפשר לבית הדין הרבני לנקוט בשורה של צעדים והשתת סנקציות (הידועות בהלכה היהודית כ"הרחקות דרבנו תם") על סרבני גט העושים שימוש בכוח ההלכתי שניתן בידם לרעה, והופכים את האישה ל"אסירת עולם" המייחלת לגט שיינתן לה מידי הבעל.

בין השאר, התירו חכמי ההלכה השתת "הרחקות"-סנקציות שונות ומגוונות, כדי להפעיל על סרבן הגט לחץ חברתי ואישי, שיניע אותו לתת גט לאשתו. סנקציות אלה קיבלו ביטוי בחוק הקיים, בין השאר במתן אפשרות וסמכות לבית הדין לשלול מסרבן הגט את רשיון הנהיגה והדרכון, למנוע ממנו לפתוח חשבון בנק או להמשיך לעבוד במקצוע שטעון רישוי על פי דין, ובמקרים מסוימים גם לכולאו בבית הסוהר ואפילו בצינוק".

"הצעת החוק החדשה", מסבירים היוזמים, "מאפשרת לבית הדין לנקוט בצעד נוסף, של "ביוש ברבים" (שיימינג), שלעתים תועלתו גדולה ויעילה יותר מכל שאר האמצעים בהנעת סרבן הגט לתת גט לאשתו. עם זאת, לנוכח הפגיעה הקשה שיש בצעד זה לשמו של אדם ולצנעת חייו, יודיע בית הדין לסרבן על הכוונה לנקוט בצעד זה לפחות 14 יום מראש, ולאפשר לו זמן ראוי לערער עליה בפני בית המשפט הגבוה לצדק".

(צילום: יחצ)