יהדות בכנסת

בכנסת יוזמים הצעת חוק להנצחת הרב קוק זצ"ל ובועדת החינוך התרבות והספורט יקיימו היום בית מדרש לח"כים

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 09/02/10 00:00 כה בשבט התשע

יהדות בכנסת
זאב זמיר, www.pikiwiki.org.il, צילום: זאב זמיר, www.pikiwiki.org.il

הכנסת אישרה אתמול את הנחת חוק הנצחת הרב אברהם יצחק הכהן קוק לקריאה ראשונה. את החוק הגיש ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), ביחד עם חברי הכנסת זאב אלקין וציפי חוטובלי (הליכוד), אורי אורבך (המפד"ל) ודוד רותם (ישראל ביתנו), והיא מהווה חלק מפעילויות חברי הכנסת לכבוד שנת ה-75 לפטירת הרב.


הצעת החוק, שנוסחה ע"י חבר הכנסת לשעבר ניסן סלומיאנסקי ומבוססת על החוק להנצחת הרצל, נועדה לקרב את הנוער והציבור בכללותו לערכי הציונות והדת היהודית כחלק מתהליך הקניית המורשת היהודית-ישראלית והנצחת זכרם ומורשתם של גדולי האומה.


החוק מציע לקיים יום הרב אברהם יצחק הכהן קוק שבו יקוימו פעילויות חינוכיות-ערכיות במוסדות המדינה, בצה"ל ובבתי הספר. בנוסף יינתנו מלגות לתלמידים ותמיכה במוסדות ציבור הפועלים להפצת תורתו של הרב. על פעילויות אלו תפקח מועצה ציבורית שתורכב מנציגי הרבנות והממשל.


הרב אברהם יצחק הכהן קוק הוא אחד מגדולי התורה והרוח של הדורות האחרונים. הוא נבחר לרב האשכנזי הראשון לאחר שבעלייתו ארצה מימש את הרעיון הציוני. הוא אשר טווה את המשולש ארץ ישראל - עם ישראל - תורת ישראל, והטביע את חותמו על הציונות, על הדת ועל המדינה בכללה. לדברי החוק, הרב קוק אינו נחלתו של פלח אוכלוסייה אחד. דמותו ומורשתו שייכים לכלל עם ישראל והעם כולו ראוי שייחשף לעושר הגדול בהגות, בספרות, בפסיקת ההלכה ובחידוש ימיו של העם היהודי במורשתו של הרב קוק.


"הרב קוק הוא ללא ספק אחד מחשובי ההוגים של מדינת ישראל", אמר ח"כ אריאל. "קשה לחשוב על עוד אנשי רוח שהשפיעו בצורה כה ניכרת על אורח חייהם ואמונתם של אזרחים כה רבים במדינת ישראל. אני מקווה שנצליח להעביר את החוק, כדי שמורשתו תקבל את הכבוד הראוי לה".

בית מדרש בכנסת

בנוסף לכך, ייערך היום (ג) בשעה 14:00 בחדר ועדת החינוך התרבות והספורט בכנסת, מושב מיוחד של בית המדרש לח"כים. בית המדרש לח"כים שנוסד ביוזמתם של רשת בתי המדרש הישראלים ויו"ר ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, ח"כ זבולון אורלב מתכנס מידי רבעון ועוסק בנושאים הקשורים לאקטואליה וליהדות.

במושב הקרוב ייקחו חלק נציגים בכירים של מנהיגות פדרציית ניו יורק המעוניינים ללמוד יחד עם חברי הכנסת ולהבין את החשיבות בלימוד המשותף כדבר המעצב את הזהות היהודית-ישראלית. ביחד עם נציגי רשת בתי המדרש בישראל הם יעסקו בחשיבות התרומה לחברה, נושא שיכול לחבר בין ראשי הפדרציה המשקיעים מממונם בתרומה לח"כים הנותנים מזמנם כתרומה. מסגרת הלימוד תשלב הרצאת פתיחה ולימוד טקסטים בקבוצות משולבות של חברי כנסת ואנשי רשת בתי המדרש.


בין הח"כים שכבר אישרו את הגעתם- דב חנין, רונית תירוש, אריה ביבי, אנסטסיה מיכאלי, זאב אלקין ואחרים. שלומית נאור יו"ר הרשת אומרת כי: "בית המדרש לח"כים הבאים מסיעות שונות ומהשקפות דתיות שונות מהווה סמל לכך שלימוד היהדות שייך לכולם וזהו הבסיס לקיומה הרוחני והפיסי של המדינה".