ידע האשכנזי ויזהר

ברשתות החברתיות בישרו בהתלהבות על שמן קנולה שמתאים גם למקפידים שלא לאכול קנולה בפסח, מתברר כי מדובר בטעות של הכשר בד"צ בית יוסף שמיהר לאסוף את הבקבוקים מהחנויות

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 05/04/16 13:38 כו באדר ב'

ידע האשכנזי ויזהר
צילום מסך, צילום: צילום מסך

האשכנזים שמקפידים שלא לאכול קטניות בפסח התבשרו השבוע על כך שסוף סוף גם הם זוכים בשמן איכותי במחיר שניתן לעמוד בו. ברשתות החברתיות העבירו את תמונת שמן הקנולה של מפעל 'אריזות ירושלים' עם סמל הכשרות של בד"ץ בית יוסף והכיתוב 'ללא חשש קטניות'.

בדברי ה"הסבר" שצורפו לתמונות נאמר כי לראשונה מדובר בשמן קנולה שהופק מגבעולי הקנולה ולא מהלפתית עצמה ולכן השמן המיוצר אינו קטניות אף לדעת אלו שסבורים כי הקנולה היא קטניות, דבר שנתון במחלוקת בין הפוסקים.

מחירו של שמן קנולה ממוצע נע סביבות 6 ₪ לעומת בקבוק של שמן אגוזים שמחירו גבוה פי 5 ועומד על כ-30 ₪. אך מתברר כי השמחה הייתה מוקדמת מידי. בשיחה שערכנו עם אחד מבכירי בד"ץ בית יוסף, הרב יגאל בן עזרא הוא אומר נחרצות כי מדובר בטעות שנמצאה בשלב מוקדם ותוקנה מיד לאחר ששמו לב אליה.

"מדובר בשמן קנולה רגיל, אין כזה דבר שמן שמופק מהגבעולים והוא אינו מתאים לאלו הסבורים שקנולה היא קטנית. יש לנו עוד 6 יבואנים של שמן קנולה ועל כולם כתוב לאוכלי קטניות בלבד", אומר הרב בן עזרא.

לדבריו, הטעות התגלתה בשלב ראשוני ומתוך ארבעה משטחים שיצאו לחנויות רוב הבקבוקים נאספו חזרה, "אספנו מה שהצלחנו וכיסינו את הכיתוב. חשוב ליידע את הציבור שמי שרכש בקבוק כזה ואינו אוכל שמן קנולה בפסח שלא ישתמש בו בפסח", אומר הרב בן עזרא ומנפץ את חרושת השמועות סביב הנושא.

בינתיים, נראה כי המקפידים שלא לאכול קנולה יאלצו להשתמש בשמן האגוזים היקר או בתחליף הזול והפחות איכותי ונעים - שמן דקלים ולקוות שפתרון אמיתי יגיע לשוק.