יאיר לפיד: "אנחנו מתייוונים!"

על רקע המתיחות בין המגזרים נפגש אמש יאיר לפיד עם תלמידי הישיבה התיכונית בפתח תקוה. "אני רבי של חילונים ואתם לא יודעים עלינו כלום" אמר לפיד

חדשות כיפה אבישי מזרחי 07/12/09 00:00 כ בכסלו התשע

יאיר לפיד: "אנחנו מתייוונים!"
ליעד כהן, צילום: ליעד כהן

"אנחנו מתייוונים" אמר יאיר לפיד אמש (א), בלי להתבלבל, בשיחה לתלמידי הישיבה התיכונית בפתח תקווה כשהוא חנוט בחולצה שחורה, שרשרת לצווארו ושיער מאפיר נטול כיפה (בסוף יתנצל על שלא ידע שמדובר בבית מדרש, אחרת היה מכבד את המרחב הציבורי הזה) "גם הרמב"ם היה מתייוון, הפילוסופיה שלנו, החילוניים, שואבת גם מסוקרטס, אפלטון ואריסטו, גם הרמב"ם שאב מהם תורה וחכמה . אנחנו מתייוונים לא כי אנו כפופים לתרבות אחרת-זרה אלא כי בחרנו לאמץ פילוסופיות מסוימות מתרבויות שונות"

לקראת חנוכה הוזמן לפיד על ידי הרב שי פירון לתת שיחה לתלמיד הישיבה תחת הכותרת "האם החילוניים מתייוונים?" כשהוא עומד מאחורי סטנדר מוגבה כשגבו מופנה אל הפרוכת בבית המדרש פתח לפיד במונולוג נוקב "בחברה הדתית חושבים עלינו שאנחנו אנשים ריקים וחסרים. אני אומר לכם אני רבי של חילונים ואתם לא יודעים עלינו כלום! אומרים עלינו שאנחנו מסוממים, אלכוהוליסטים, מסתובבים עם פרוצות, אומרים שהציונות פשטה את הרגל ואנחנו החיילים הפחות טובים בחילות השדה. אני רוצה לומר לכם שברוב היחידות הכי טובות בצה"ל יש רוב גדול של חילונים! הנרקומנים הריקנים שמסתובבים עם פרוצות הם אידיאליסטיים שמוכנים להקריב את חייהם בסיירת מטכ"ל, בשייטת וב669. שכחתם שהחילונים הקימו את המדינה הזאת. הדור שהוריד את הכיפה הוא זה שהקים את המדינה הזו"

לפיד הפנה אצבע מאשימה על ההסתגרות הדתית והשלכותיה המסוכנות "הדתיים הסתגרו יותר ויותר וההסתגרות הצמיחה בורות. מי שיחפש הצדקה לתפיסותיו הסטיגמתיות על החילוניים ימצא אותה בעשרים האחוז האידיוטיים שקיימים בעולם החילוני. אגב, האידיוטיים האלה קיימים בחברה החרדית קוראים להם שבבניקים והאידיוטיים האלה קיימים בחברה הדתית וקוראים להם נוער גבעות."

"אני לא חילוני" קבע בנחרצות לפיד "אני יהודי-חילוני!" לפיד התנער מהסטיגמה החלולה והריקנית שהדביקו לחילונים "חמישה מיליון חילוניים העדיפו לחיות במדינה המסוכנת הזו, לשלם מיסים גבוהים, לחיות בפחד מתמיד והעובדה הזו רק חושפת שיש להם סולם ערכים משמעותי אך אחר מזה המוכר לכם. ארון הספרים החילוני לא פחות עמוס מארון הספרים היהודי.


סולם ערכים משמעותי, אך אחר (יאיר לפיד, צילום: ליעד כהן)


"בהסטוריה היהודית שלי נמצאים בהחלט משה, שאול, דוד והרמב"ם אך גם ישו שהיה מהפכן גדול והתנער אז מההנהגה הרבנית, הרצל, מרקס ועוד, חילוניות זה לא מחסור בהשקפת עולם אלא זו השקפה אחרת. לא נולדנו עם סגולה אנחנו אלה שנעשה אותנו לסגולה, זה לא עניין גנטי."

בחצי התנצלות הפטיר לפיד "לא באתי להתווכח אלא רק לספר מי אני" אך הוא חולל סערה אל מול בית מדרש רוגש הוא החל להשיב על שאלות וטענות הקהל.

"החילוניים מקלקלים אותנו" טען בפניו תלמיד "כשבחורה מסתובבת בגופיה ברחוב היא פוגעת בי ובעולם הערכים שלי, אתם כופים עלינו עניינים הזרים לרוחנו" לפיד השיב לו "חבדניק שכורך תפילין על הבן שלי בעל כורחו הוא לא פחות מאיים מהבחורה החילונית שמסתובבת עם גופייה - אם היית מאמין בערכים שלך לא היית מתקלקל."

הרב שי פירון: "ללא קשר לדתיים וחילוניים החברה הישראלית מתרוקנת מערכיה. אנשים כמוך" פונה הרב שי אל לפיד בתביעה מחבקת "לא מספיק מביעים את מחאתם על הרדידות שתופסת את החברה הישראלית. אני קורא להצעה לברית. בוא נחזיר את השיח המסובך מהי מדינת ישראל? מהם ערכיה? זה עדיף על הבינוניות והרדידות שפושה במחננו. עברנו את קו פרשת המים בין דתיים וחילוניים, אנחנו נמצאים בקרב מאסף כנגד הבורות."

לפיד עונה בחיוך, כמעט במבוכה "שי צודק לגמרי, באתי לכאן מתוך ידיעה שבאתי לאליטה של הנוער הדתי-לאומי. אתם הפרטנרים שלי ושל הבן שלי למלחמה על זהותה של מדינת ישראל המתקלפת מערכיה."