חשש כבד ביו"ש: פינוי שלושה יישובים בתוך 48 שעות

אחד הפינויים הגדולים ביותר בשנים האחרונות עשוי להיערך עוד לפני סוף השבוע על פי החלטת בג"צ. חשש מפני אלימות קשה בפינוי הישובים גבעת אסף, רמת גלעד ומעלה רחבעם

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 14/05/14 09:14 יד באייר התשעד

חשש כבד ביו"ש: פינוי שלושה יישובים בתוך 48 שעות
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

חשש כבד הבוקר (ד') שורר ביהודה ושומרון בעקבות יציאתו לדרך של אחד מפינויי הישובים הגדול ביותר של מערכת הביטחון מאז ההתנתקות מגוש קטיף. כחצי שנה לאחר שבג"צ הורה לפנות 28 מבנים, מתכוננים במערכת הביטחון לפנות את גבעת אסף, רמת גלעד ומעלה רחבעם.

בכירים במשרד הביטחון, בהם השר בוגי יעלון, מנהלים מגעים עם נציגי המתיישבים במטרה להביא לפינוי עצמי של המבנים, שהוקמו על קרקע פלסטינית פרטית וכן מבנים שהוקמו שלא כדין על קרקעות מדינה. מועד פקיעת הזמן לפינוי הוא ביום ראשון הקרוב, אך בשל העובדה שצה"ל לא מפנה בשישי ובשבת החשש הוא שהפינוי יתבצע כבר בימים הקרובים.

ההיערכות למבצע, שיכלול מאות חיילים, שוטרים, לוחמי מג"ב ונציגי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, מזכירה את ביצוע ההתנתקות. כך יוצאו צווי שטח צבאי סגור למתחמי הפינוי, הצבת מחסומים בגזרות ויצירת מעגלי אבטחה רחבים.

החשש הכבד הוא מפני פינוי אלים בסגנון עמונה, אז בנס הפינוי לא נגמר באובדן חיי אדם. במערכת הביטחון לוחצים על נציגי ההתיישבות לפנות את המבנים בעצמם על מנת למנוע את הפינוי. בנוסף, במערכת הביטחון חוששים מפני ביצוע פעולות תג מחיר בנוסף לפעולות נקם ואלימות קשה.

ביישוב מעלה רחבעם שבמזרח גוש עציון נערכים הבוקר (ד') בדריכות עצומה לביצוע הפינוי של שמונה מבנים ביישוב, במסגרת עתירת 'בג"צ ששת המאחזים'. על פי ההערות שונות של גורמים בהתיישבות הפינוי צפוי להתרחש באור יום ובשעות הקרובות. מדובר במאחז אשר הוקם ב-2001 ונקרא על שמו של השר רחבעם זאבי.

כוחות הפינוי בדרך למעלה רחבעם (צילום: סוכנות תצפית)

בשנת 2013 קבע בג"ץ מועד סופי להריסה של מבנים בחלק מיישובים אלו, כאשר על רובם של הקרקעות והמבנים באותם המאחזים אין אף תביעת בעלות, ועילת ההריסה הנה אך ורק היותם כביכול על שטחי B. בין המבנים המיועדים להריסה במעלה רחבעם ישנם גן ילדים אליו מגיעים ילדים ממעלה רחבעם ומיישובים סמוכים, עמדת תצפית צבאית החולשת על האזור, וכן בתי משפחות, בהם משפחות של קציני מילואים.

כבר אמש (ג'), בשעות הערב והלילה, החלו להגיע לאזור גוש עציון, נאמני ארץ ישראל מכל רחבי יהודה ושומרון, זאת במטרה לשבש ככל הניתן את הפינוי וההרס הצפויים. חלק מפעילי הימין שהגיעו ליישוב, עסקו הבוקר בהכנות לחסימת הציר המוביל ליישוב, על מנת לעכב את הכוחות שיגיעו למקום, כך מדווחת סוכנות תצפית.

גבעת אסף, אשר גם היא צפויה להתפנות במסגרת המבצע הגדול, חולשת על 'צומת הטי' בכביש 60 והוקמה ב-2001 לאחר רצח אסף הרשקוביץ, תושב עפרה, בדרכו לעבודה, שלושה חודשים לאחר רצח אביו, זאת על מנת ליצור רצף התיישבותי בין עפרה לבית אל. במקום מתגוררים כיום כ-20 משפחות. ב-2006 דחה בג"צ עתירה הדורשת לפנות את גבעת אסף, אך לפני כשנתיים הוחלט לפנותו. במאי 2013 נעשה ניסיון לאשר את היישוב, כשהמדינה טוענת שרוב הקרקעות עליו היישוב נמצא נרכשו כדין.

רמת גלעד, אשר הינו אחד המאחזים הידועים ביותר, שנקרא על שמו של גלעד זר, קב"ט מוא"ז שומרון שנרצח על ידי מחבלים. השטח, אשר שייך למשה זר, אושר על ידי הממשלה בסוף 2011 אך כאמור, מספר מבנים ביישוב צפויים להיהרס.

"קיימת קונספציה שקרית והזויה, לפיה התיישבות משמעה גנבת קרקעות. מה שמצער אף יותר, שקונספציה זו מהווה עבור אנשים מסוימים צידוק מוסרי לגזול, לרמוס ולהרוס רכוש יהודי תוך פגיעה בהתיישבות", אמר דובר מעלה רחבעם בתגובה לסוכנות תצפית.

"הריסות הבתים ביהודה ושומרון בחודשים האחרונים מעלים חשד כי שר הביטחון משה (בוגי) יעלון אובססיבי להרס ההתיישבות", אומרים בוועדי המתיישבים בשומרון ובבנימין, "יעלון, שמתכוון להתמודד לתפקיד מנהיג המחנה הלאומי, מבצע הלכה למעשה את המדיניות של השמאל הקיצוני".

"נראה שיעלון החליט לשוב לכור מחצבתו בתנועה הקיבוצית. לא יתכן ששר הביטחון מטעם תנועת הליכוד מבצע מדיניות שאפילו קודמו אהוד ברק לא ביצע", הוסיפו.

"צו הפסקת ההריסה", ציינו בוועדי המתיישבים, "רק מוכיח שיש אפשרות משפטית להשארת המבנים בשטח אך משום מה שר הביטחון החליט לנהוג כבית שמאי ולפגוע בהתיישבות בכל מקרה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן