חקירה משטרתית נגד 'מתנת חיים'

בית המשפט התיר לפרסום כי העמותה שמעודדת תרומת כליה, חשודה בקידום חולים ברשימת ההמתנה תמורת תרומות. מתנת חיים: "מעולם לא הסכימה העמותה לקבל תרומה כספית בתמורה לקידום חולה ברשימת ההמתנה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 30/03/17 10:11 ג בניסן התשעז

חקירה משטרתית נגד 'מתנת חיים'
אלי סגל, צילום: אלי סגל

האם עמותת 'מתנת חיים' קידמה מושתלים בתור בתמורה לתרומה? בית המשפט התיר אמש (ד') כי נגד העמותה מתנהלת חקירה משטרתית בחשד שקיבלה כספים תמורת קידום מועמדים להשתלת כליה ברשימת ההמתנה.

לפי הפרסום באתר 'מאקו', בשבועות האחרונים מתנהלת נגד 'מתנת חיים' חקירה, שעד כה נאסרה לפרסום, בחשד לעבירות על חוק השתלת איברים. במשטרה אומרים כי נגבו עדויות ממושתלים ובני משפחותיהם וכי "מדובר בחקירה מורכבת ורגישה בחשד לביצוע עבירות בניגוד לחוק השתלת איברים, החשד נגד העמותה מתבסס כי העמותה קידמה תורים".

החשד העיקרי הוא שבעמותה קיבלו תרומות בתמורה לקידום מועמדים להשתלת כליה, דבר האסור על פי חוק. לפי הדיווח בעמותה הודו שקיבלו תרומות כספיות מחולים הממתינים להשתלה, אך טוענים כי אין לדבר השפעה על מיקומם ברשימה וכי הכספים נותבו לפרסום והעלאת המודעות לנושא.

השבוע פורסם כי במשרד בריאות מותחים ביקורת על כך שברשימת ההמתנה של העמותה, מצויים מועמדים להשתלה שמצבם מוגדר קל יחסית לרשימת ההמתנה הלאומית. כמו כן עלתה הטענה שבמתנת חיים מאפשרים לתורמים להתנות את תרומתם בכך שהיא תועבר ליהודים בלבד.

מעמותת "מתנת חיים" נמסר בתגובה לאתר 'מאקו': "לעמותת מתנת חיים לא ידוע דבר בקשר לחקירה המתנהלת נגדה ולכן אין אנו רואים מקום לתגובה". עם זאת בהמשך נמסר כי "עמותת 'מתנת חיים' שמה לה למטרה לחסל את רשימת הממתינים להשתלות כליה בישראל, לשפר את איכות חייהם ולהציל חיים. עד היום בוצעו דרך העמותה למעלה מ-400 תרומות אלטרואיסטיות. לצורך פעילותה, מגייסת העמותה תרומות ומתנהלת בשקיפות מלאה ובליווי משפטי צמוד. כל הכנסותיה והוצאותיה מדווחות למשרדי הממשלה וגלויות לכל פונה. מעולם לא הסכימה העמותה לקבל תרומה כספית בתמורה לקידום חולה ברשימת ההמתנה, עניין בו אנו נוקטים במשנה זהירות, ודוחים כל הצעה שיש בה ריח של פסול בשתי ידיים".

"מבין החולים הרבים שנעזרו בעמותה, בודדים בלבד תרמו, אם לפני ההשתלה ואם אחריה, זאת לצורך מימון מסע פרסום לגיוס תורמי כליה. כאמור, אף חולה לא קודם ברשימה בשל תרומה זו. 'מתנת חיים' איננה עושה תחקיר בדבר התורמים לה, הואיל וממילא אין קשר בין התרומה לבין ההמתנה להשתלה. על מנת לתת תגובה עניינית ומדויקת בדבר זהות התורמים וזיקתם להשתלה, אנו נדרשים ליותר מאשר ארבע השעות שהכתב העמיד לנו לתגובה. אנו נמשיך ונקבל בברכה כל תרומה שתוכל לסייע לנו ביעדנו המבורך של הצלת חיים ונמשיך לפעול למען הצלת חיי אדם בניקיון כפיים ובאלטרואיזם, כפי שעשינו עד היום".

עדכון:
שנה אחרי הודיעה הפרקליטות כי התיק נגד הרב הבר נסגר. את הרב הבר ייצגו בתיק עורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין ממשרד ד"ר י. וינרוט ושות'