ח"כ סמוטריץ' על חוק ההדחה: "מיותר פופוליסטי ולא דמוקרטי"

חוק ההדחה של ח"כ ניסן סלומיאנסקי אושר בכנסת. ח"כ סמוטריץ' שהתנגד לחוק אך הצביע בעדו אומר ל'כיפה': "בדמוקרטיה אין חיה כזאת שקבוצת הרוב מתכנסת לה באיזשהו מועדון ומדיחה קבוצת מיעוט"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 20/07/16 10:41 יד בתמוז התשעו

ח"כ סמוטריץ' על חוק ההדחה: "מיותר פופוליסטי ולא דמוקרטי"
Miriam Alster, פלאש 90, צילום: Miriam Alster, פלאש 90

אתמול בערב אישרה מליאת הכנסת את חוק ההדחה של חה"כ ניסן סלומיאנסקי בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 62 תומכים לעומת 47 מתנגדים.

סערה התחוללה במליאת הכנסת לאחר שחברי האופוזיציה דרשו להצביע על החוק מייד לאחר הצגתו על ידי ח"כ סלומינסקי מאחר וחברי קואליציה רבים נעדרו מההצבעה ולא היה הרוב הדרוש להעברת החוק. ח"כ סלומינסקי באישורו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין המתין עד לאסיפה מחדש של הקואליציה ולהגעתם של ח"כים נוספים.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' שהתנגד לחוק אך הצביע אתמול בעדו הגיב ל'כיפה': "אני חושב שהחוק הוא חוק רע, מיותר, פופוליסטי ולא דמוקרטי. הצבעתי בעד כי יש משמעת קואליציונית ולא על כל דבר שוברים כלים".

"זה חוק לא ישים. לא יעשה בו שימוש, אין סיכוי בעולם שימצאו 70 ח"כים שמתוכם עשרה מהאופוזיציה שיתמכו בדבר כזה. לא ישתמשו בו גם לא נגד חנין זועבי, האופוזיציה הבהירה אתמול שהיא בשום פנים ואופן לא תשתף פעולה. לא ימצאו עשרת הח"כים שיסכימו להצטרף ולהתניע תהליך כזה" מבהיר סמוטריץ'.

"הדרך הכי נכונה להרחיק מישהו כמו חנין זועבי מהכנסת היא דרך ההליך הפלילי, חבר כנסת שעובר עבירה פלילית, בין אם זה הסתה, בין אם זה אלימות עצמה, כמו שהיא נקטה במרמרה, צריך לנקוט נגדו בהליכים פליליים ומי שמורשע והולך להיות מאחורי סורג ובריח במשך 7 שנים אחר כך הוא לא יכול להיות בכנסת".

"ראש הממשלה חושש להתעסק עם העניין עצמו שהוא שאלת האזרחות של ערביי ישראל, הנאמנות שלהם ומה אנחנו דורשים מהם כדי להיות חלק מהחברה הישראלית" חה"כ סמוטריץ' אומר כי העובדה שראש הממשלה אינו מניע את חוק הלאום היא דוגמא נוספת להתחמקות מדיון בנושא, מה שמביא את הקואליציה לחקיקה של חוקים לא אפקטיביים כמו חוק ההדחה.

מעבר לחוסר היעילות של החוק סמוטריץ' מדגיש כי ערכי הדמוקרטיה עומדים בסתירה גמורה לנאמר בחוק "למה זה חוק רע? כי בדמוקרטיה אין חיה כזאת שקבוצת הרוב מתכנסת לה באיזשהו מועדון ומדיחה קבוצת מיעוט. הזכות לבחור ולהיבחר זו אחת הזכויות הכי בסיסיות במשטר הדמוקרטי".

"אם אתה פוסל מפלגה לפני הבחירות למצביעים יש אלטרנטיבה, הם יצביעו לרשימה אחרת. עכשיו המבציעים כבר בפנים, הם בחרו בחנין זועבי אין להם אפשרות עכשיו לבחור במישהו אחר. אם אתה מדיח אותה את בעצם פוגע בזכות של אותם אנשים לבחור וזה משהו שלא עושים בדמוקרטיה, בטח ובטח לא קבוצת רוב שמדיחה קבוצת מיעוט. ברור שאני לא רוצה את חנין זועבי בכנסת, אני חושב שהיא צריכה להיות מאחורי סורג ובריח אם אני הייתי היועץ המשפטי לממשלה מזמן הייתי מגיש נגדה כתב אישום".

יש לך חשש שהחוק יופעל נגד חבר כנסת מהימין?

"לא, אין סיכוי בעולם, הוא לא יופעל נגד אף אחד".

על פי החוק מליאת הכנסת תוכל להדיח חבר כנסת, בגין הסתה לגזענות ותמיכה במאבק מזוין נגד מדינת ישראל. ההדחה תתאפשר רק בתמיכתם של לפחותו 90 ח"כים. הליך ההדחה יחל לאחר שעל בקשת ההדחה יחתמו 70 חברי כנסת, מתוכם 10 חברי כנסת שאינם חברים בקואליציה. לא יהיה ניתן להדיח ח"כ בתקופת בחירות (180 יום לפני יום הבחירות או מיום שהכנסת החליטה על התפזרותה).