ח"כ סמוטריץ': מבקר המדינה חורג מסמכותו

מצעד חריג, מבקר המדינה שפירא פנה בדרישה לעצור לאלתר את תהליך חקיקת חוק 'החטיבה להתיישבות'. יוזם החוק סמוטריץ': "המבקר סלף את פסק דין העליון והוא חורג מסמכותו"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 01/12/15 13:49 יט בכסלו התשעו

ח"כ סמוטריץ': מבקר המדינה חורג מסמכותו
Miriam Alster, פלאש 90, צילום: Miriam Alster, פלאש 90

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', הביע ביקורת חריפה היום על מה שהוא מכנה "התערבות גסה" של מבקר המדינה, יוסף שפירא, סביב חקיקת חוק 'החטיבה להתיישבות' בכנסת. תחילתו של הסיפור הייתה כאשר ח"כ סמוטריץ' פעל להסדרה בחוק של החטיבה להתיישבות והצעת החוק שלו בנושא עברה בקריאה ראשונה.

מבקר המדינה, יוסף שפירא, פנה לראש הממשלה נתניהו, וליועץ המשפטי לממשלה וינשטיין, וקרא לעצור לאלתר את חקיקת החוק לחיזוק ההתיישבות שיזם סמוטריץ'. המבקר טען במכתבו כי לפני מספר ימים העביר לשר החקלאות אורי אריאל האחראי על החטיבה להתיישבות דו"ח ביקורת חמור בנושא.

המבקר שפירא הזכיר, כי לפני כשנה, הוציאה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר חוות דעת שעסקה בקשר בין הממשלה לבין החטיבה להתיישבות שעיקר פעילותה ביו"ש. עקב חוות דעתה הורה ראש הממשלה להקים ועדת מנכ"לים שתבחן את מודל ההפעלה והיחסים בין הממשלה לבין החטיבה, והמלצותיה יובאו בפני היועץ המשפטי לממשלה. אולם, המבקר טען במכתבו, כי על אף שטרם הסתיימה עבודת הועדה אישרה ועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק סמוטריץ' שמסדירה את היחסים. המבקר אומר כי "מטרת החוק היא לעגן בחקיקה את ההתקשרות בין ממשלת ישראל לבין החטיבה להתיישבות כך שלא יהיה צורך בהתקשרות בדרך של מכרז". הוא התריע, כי בכך תיסלל הדרך להקצאת משאבים ולביצוע פעולות תכנון וביצוע באורח עצמאי.

דבריו של המבקר שפירא הכעיסו כאמור את ח"כ סמוטריץ' שטען מנגד כי הדברים שמפורסמים לציבור אינם מדוייקים בלשון המעטה. "על רקע לא מעט שקרים ומניפולציות שנזרקים לחלל האוויר בימים האחרונים סביב הצעת החוק שיזמתי לסדרת פעילותה של החטיבה להתיישבות, צריך להבהיר מספר נקודות" אומר לכיפה ח"כ סמוטריץ'. "מדובר בשימור המצב, הקיים למעלה מארבעה עשורים, ולא מדובר בהקמת גוף חדש. החוק החדש מבקש לשמר את המצב המשפטי שהופר בידי עו"ד דינה זילבר. במשך ארבעים שנה זה עבד בגיבוי היועצים המשפטיים ובהם מייק בלאס קודמה בתפקיד. החוק כאמור מבקש לשמר מצב קיים ולא לשנות", מדגיש סמוטריץ'.

הוא מסביר, כי החוק אותו הציע, אינו חותר נגד חוות הדעת האמורה של זילבר אלא להפך. "בהנחה שחוות הדעת של עו"ד זילבר נכונה (בניגוד לתפיסה המשפטית בארבעים השנים האחרונות) הממשלה האצילה עד כה סמכויות ללא הסמכה מינהלית. החוק מבקש לתקן את המצב ברוח ההערות שבחוות הדעת. לא יתכן שייטענו כי החוק לא הסמיך את הממשלה לאצול את סמכויותיה, אך ימנעו מהמחוקק לפתור את המצב", מסביר סמוטריץ' את האבסורד שבטענות נגד החוק.

סמוטריץ' תוקף בדבריו בחריפות את התנהלות מבקר המדינה שפירא בסוגיה ואומר: "ראשית, המבקר הוכיח לכל מי שפקפק בכך שהחטיבה הינה גוף מבוקר. מלבד זאת, המבקר סלף את פסק דין העליון. שכן, לא נאמר בו דבר ביחס לחקיקה. המבקר גם חורג מסמכותו ופוגע בעצמאות הכנסת. בנוסף הוא לא מבחין בין הדין המינהלי שחל על הרשות המבצעת לבין תפקיד הכנסת לחוקק". סמוטריץ' מדגיש כי אין למבקר שפירא או ליועמ"ש וינשטיין אליו פנה סמכויות להתערב בהליכי חקיקה. "הניסיון להתערב בהליכי חקיקה מהווה פגיעה בכבוד הכנסת", מאשים סמוטריץ' ומצביע על כך שהחוק עבר בהצבעות במליאה עד כה בתמיכה רחבה וחוצת מפלגות מהקואליציה ומהאופוזיציה.