ח"כ לביא מציעה: לחלק מחדש את רחבת הכותל

הצעת החוק של ח"כ עליזה לביא מבקשת לחלק מחדש את רחבת הכותל המערבי בצורה שוויונית, בין גברים ונשים. לטענת לביא, נשים רבות אינן פוקדות את הכותל בשל הצפיפות בעזרת הנשים

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 21/05/13 19:28 יב בסיון התשעג

ח"כ לביא מציעה: לחלק מחדש את רחבת הכותל
Golasso, צילום: Golasso

ח“כ עליזה לביא הגישה היום (ג‘) הצעת חוק המבקשת לחלק מחדש את רחבת הכותל המערבי בצורה שוויונית בין גברים ונשים.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי ”כיום, שטח רחבת הגברים גדול פי שלושה משטח רחבת הנשים. על חלוקה בלתי שוויונית זו הוחלט מיד לאחר מלחמת ששת הימים, על בסיס הערכה לפיה יפקדו את רחבת הכותל יותר גברים מנשים. הערכה של חלוקת הגעה שכזו מצד המתפללים הוכחה לימים כשגויה. יתרה מכך, מיזה מספר שנים, גם הרחבה המקורה הממוקמת מצפון לרחבת הכותל המערבי, שגודלה אינו מבוטל, הוכשרה לציבור והיא פתוחה לתפילה, אך משמשת רק לתפילת גברים. בנסיבות אלה, העדר היחס הסביר בין השטחים, המוקצים לנשים ולגברים אף מחמיר“.

לתקן את המצב, ח"כ לביא (צילום: יש עתיד)

לדברי לביא, מצב זה מוביל לכך שפעמים רבות נאלצות הנשים הרבות הפוקדות את רחבת הכותל להידחק ולהצטופף עד שלעתים לא נותר בעזרת הנשים מקום כלל, זאת בשעה שרחבת הגברים איננה מלאה. ”מסיבה זו נשים רבות אף אינן פוקדות את רחבת הכותל המערבי מלכתחילה. כמו כן, חלוקה המקצה לציבור המהווה 50 אחוזים מכלל האוכלוסייה, אך ורק רבע מן הרחבה, נוגדת את ערכי השוויון אליהם מחויבת מדינת ישראל“, טוענת ח“כ לביא ומציעה בהצעתה ”לקבוע שרחבות התפילה הקיימות כיום ליד הכותל המערבי יהיו שוות בגודלן, באופן המבטיח שכל הרוצים להתפלל בו יוכלו לעשות כן באופן שוויוני, בתחושת שייכות מלאה“.

ח“כ לביא אמרה היום כי ”כבר שנים רבות אני פועלת למען חלוקה שוויונית של רחבת הכותל המערבי. במהלך השנים שמעתי לא מעט הבטחות מצד הגורמים האחראים על הנושא, שתוך זמן קצר עזרת הנשים תגדל, אך בפועל הזמן חולף ושום דבר לא קורה בשטח. חלוקת הרחבה אינה מהווה סוגיה הלכתית והצעה זו אינה מבקשת לקדם שינויים הלכתיים, אלא רק לתקן את אותה הערכה שגויה שניתנה לאחר מלחמת ששת הימים. לא ייתכן שציבור הנשים שמהווה חמישים אחוזים מכלל האוכלוסייה, יזכה לפחות מרבע מרחבת התפילה“.