ח"כ אורבך: לפעול לצמצום התחבורה הציבורית בשבת בת"א

ועדת הכלכלה של הכנסת יצאה נגד החלטת מועצת העיר ת"א על הפעלת תחבורה ציבורית בשבתות. ח"כ אורבך טען בדיון כי "יש לבדוק את ההפרה השיטתית והמתמשכת של הסטטוס-קוו בתל אביב"

חדשות כיפה אורי פולק 28/02/12 15:53 ה באדר התשעב

ח"כ אורבך: לפעול לצמצום התחבורה הציבורית בשבת בת"א
יעקב גולן-cc-by-sa, צילום: יעקב גולן-cc-by-sa

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (ג') באפשרות להפעלת תחבורה ציבורית בשבתות בתל אביב - ושללה את הרעיון על הסף. יו"ר הועדה, ח"כ כרמל שאמה, טען כי הוא "לא רואה קונסטלציה שבכנסת מאשרים את הרחבת התחבורה הציבורית בשבת בתל אביב". הדיון התקיים בעקבות החלטת מועצת העיר תל אביב לבחון את הפעלת התחבורה הציבורית בשבתות בעיר.

שאמה הסביר כי "ההחלטה לא בסמכות העירייה, ויש עליה בקרה של משרד התחבורה ופיקוח של הכנסת, ולכן ההפעלה בפועל תעבור מספיק מבחנים". עם זאת, לדבריו, "אסור לצאת נגד הדיון הדמוקרטי שמתקיים בעיריית תל אביב". יו"ר הועדה ציין כי "השבת היא לא רק של החרדים, היא של כולנו. גם אני, שאיני שומר שבת, רואה שיקולים נוספים לפני שמחליטים להפעיל תחבורה ציבורית בשבת".

גם יהודה אלבז נציג משרד התחבורה בדיון המשמש כמנהל אגף האגף לתחבורה ציבורית, הסביר כי הפעלת קווי התחבורה הציבורית בשבת נמצאת בסמכות המשרד ולא בסמכות הרשות המקומית ועל כן ההחלטה לא נתונה בידי מועצת העיר תל אביב. "פקודת התעבורה והתקנות שומרות על הסטטוס קוו, ובמצב הנוכחי כל חריגה מנוגדת לחוק. שר התחבורה, אם ירצה, יצטרך לשנות את התקנה ולקבל את אישור ועדת הכלכלה", הוא הסביר.

ח"כ אורי אורבך ציין בדיון כי "יש משמעות חמורה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, כי אם הופכים את השבת לחול, במהות, יש לזה משמעות ציבורית". לדברי ח"כ אורבך, יש לבדוק את ההפרה השיטתית והמתמשכת של הסטטוס קוו בתל אביב, ואולי אפילו לצמצם את התחבורה הציבורית בשבת בעיר. "בינתיים החילוניים מכרסמים בסטטוס קוו, ואם רוצים להגיע להבנות חדשות - צריך לדון בכל התחומים, ולא רק להרחיב מהתחום החילוני", הוא ציין.